کد خبر: 01090056893
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازارروزنامهصفحه یک

عربستان سعودی بزرگترین تامین کننده نفت چین در ماه اکتبر (آبان)

ترجمه: سلیم حیدری

آمارهای گمرکی روز یکشنبه نشان داد که عربستان سعودی در ماه اکتبر (آبان) برای یازدهمین ماه متوالی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تامین‎کننده نفت خام چین ( با ۱۹.۵ درصد رشد صادرات نفت نسبت به سال گذشته) حفظ کرد.

آمارهای اداره کل گمرک چین نشان داد که ورود نفت از عربستان به ۷.۱ میلیون تن یا ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۹.۵ درصد بیشتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز طی یکسال مشابه پیش از آن بوده و در مقایسه با ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز در سپتامبر (شهریور) نیز افزایش نشان می‎دهد.

ورودی نفت از روسیه توسط چین، از جمله نفت خط لوله با ۱.۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۶.۶ میلیون تن یا ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز طی ماه گذشته میلادی رسید. این میزان در مقایسه با واردات ۱.۴۹ میلیون بشکه در روز طی ماه سپتامبر (شهریور) نشان از تداوم افزایش واردات نفت چین از روسیه طی ماه‎های اخیر دارد.

رشد عرضه‌ روسیه، به دنبال انتشار سهمیه‌های واردات جدید از سوی چین در ماه اوت (شهریور) و اکتبر (آبان) بود که به کارخانه‌های مستقل چین اجازه داد تا خرید یکی از گریدهای نفت مورد علاقه خود را افزایش دهند.

با این حال، کل واردات نفت خام چین در ماه اکتبر (آبان) به کمترین میزان در سه سال اخیر سقوط کرد. این امر در بحبوحه تعیین سقف پکن و کاهش میزان واردات پالایشگاه‌های مستقل روی داده است.

عرضه از برزیل ۵۳.۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، در حالی که عرضه از ایالات متحده ۹۱.۸ درصد کاهش یافته است.

رویترز گزارش داد که واردات نفت چین از ایران نیز به طور متوسط بین اوت (شهریور) تا اکتبر (آبان) بیش از نیم میلیون بشکه در روز بوده است. زیرا خریداران نفت معتقدند که خرید نفت خام با قیمت‌های ارزان به رغم خطرات ناشی از تحریم‌های آمریکا همچنان جذاب است.

بیشتر این بشکه‌ها به‌عنوان صادرات از عمان، امارات متحده عربی و مالزی منتقل شده‎اند و بر عرضه‌های رقیب برزیل و غرب آفریقا تأثیر ‌گذاشت.

داده‎های رسمی به طور مداوم نشان می‎ دهد که چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون نفت وارداتی از ایران یا ونزوئلا را به صفر رسانده است، زیرا شرکت‌های نفت ملی به دلیل نگرانی از تحریم‌های ایالات متحده از واردات نفت کناره‎گیری کرده‎اند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا