کد خبر: 180403165585
اخبار شرکت هااقتصادبورستولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

عرضه عمومی  ۴۰ درصدی سهام لیزینگ عصر اعتماد

بنی طبا: کسب سهم ۴۰ درصدی بازار لیزینگ ایران را هدف گذاری کردیم

زینب غضنفری

در نشست خبری امروز جزییات پذیره‌نویسی سهام شرکت لیزینگ عصر اعتماد در فرابورس با حضور اعضای هیئت مدیره این شرکت برگزار شد.

به گزارش عصر اقتصاد، در این نشست اعلام شد: ۴۰ درصد سهام لیزینگ عصر اعتماد در فرابورس عرضه می شود و این مجموعه کسب سهم ۴۰ درصدی بازار لیزینگ ایران را در چشم انداز ۱۰ ساله هدف گذاری کرده است.

محمدحسین فهیمی، رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد، در این نشست خبری با بیان اینکه نزدیک به دو سال گذشته شرکت‌های زیرمجموعه متعددی را تاسیس شده و برخی هم در شرف راه‌اندازی هستند، اظهار داشت: گروه مالی اعتماد تقریبا از دو سال پیش حوزه فعالیت خود را در بخش بازار مالی کشور آغاز کرد و ۶ ماه پس از تاسیس به عنوان یک نهاد مالی نزد سازمان بورس پذیرفته شد.

وی ادامه داد: شرکت کارگزاری بیمه دال، اولین شرکت زیرمجموعه بود که در صنعت بیمه ورود پیدا کرد و توانست در حدود یک سال گذشته فعالیت خوبی را در حوزه کارگزاری بر خط داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماددر مورد عرضه عمومی این لیزینگ گفت: ۴ درصد از سهام شرکت لیزینگ عصراعتماد ازطریق پذیره‌نویسی عرضه عمومی خواهدشد.

فهیمی در رابطه با راه‌اندازی شرکت واسپاریبیان کرد: در جهت تکمیل زنجیره تسهیلاتی از حدود یک سال پیش بحث راه‌اندازی شرکت لیزینگ به صورت عام مطرح شد.

شرکت واسپاری با سرمایه اولیه ۱۰۰۰ میلیارد تومان درخواست مجوز داد که ۶۰ درصد را گروه مالی اعتماد پرداخت کرد و ۴۰ درصد آن پذیره‌نویسی خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد افزود: فکر می‌کنیم تا اواخر مرداد یا اوایل شهریور شرکت لیزینگ اعتماد وارد عرصه خواهد شد. در این ارتباط بحث ایجاد صرافی در این زمینه داشتیم اما همانطور که می‌دانید از ابتدای ۱۴۰۳ اجازه تاسیس شرکت‌های خاص را دادند و طبق پیگیری‌هایی که داشتیم هنوز درگاه مجوز صادر نشده است و با شروع صدور مجوز از بانک مرکزی، گرفتن مجوز صرافی هم انجام خواهد شد.

فهیمی پیش‌بینی کرد که شرکت لیزینگ اعتماد تا اواخر مرداد یا اوایل شهریور وارد عرصه فعالیت خواهد شد. وی همچنین به ایجاد صرافی در این زمینه اشاره کرد و افزود که مجوزهای لازم هنوز صادر نشده است، اما با شروع صدور مجوز از بانک مرکزی، این امر نیز عملی خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد در رابطهحمایت از استارت‌آپ‌ها و صندوق‌های خطرپذیروی گفت: در دو سال گذشته برای حمایت از استارت‌آپ‌ها که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند صندوق‌های خطرپذیر را با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی سه پروژه را هدایت کرده و در اواخر خرداد ماه یک شرکت را با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومان ثبت کردیم. امیدواریم بتوانیم به عنوان یک شرکت نوآور که در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند تا اواخر امسال اخبار خوبی داشته باشیم. در نهایت مذاکرات اولیه با سازمان بورس برای دریافت مجوز شرکت تامین سرمایه صورت گرفته و موافقت اولیه را دریافت کرده  وامیدواریم در چند ماه آتی به نتیجه برسیم.

در ادامه  این نشست خبری اصغر قربانی، نایب رئیس هیئت مدیره گروه مالی اعتماد، اظهار داشت: لیزینگ اعتماد با یک سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومان، با ده میلیارد سهم هزار ریالی در حال ورود به بازار سرمایه است که ۶۰ درصد آن را گروه مالی انجام می‌دهد و ۴۰ درصد آن پذیره‌نویسی خواهد شد.

وی افزود : عدم اعتماد و عدم قطعیتی که سهامداران نسبت به قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها دارند، یکی از دغدغه‌هاست که ما تصمیم گرفتیم پذیره‌نویسی در همان ابتدا انجام شود. اشخاص بتوانند شرکت کنند و از همان ابتدا مشارکت همه داشته باشیم و این عایدی نصیب همه شود.

نایب رئیس هیئت مدیره گروه مالی در خصوص زمان‌بندی و متعهدین پذیره‌نویسیعصر اعتماد افزود: تا آخر تیر ماه طبق زمان‌بندی پذیره‌نویسی به صورت عام انجام خواهد شد. در مهلت تعیین شده ۱۵ روز پذیره‌نویسی به صورت عام انجام خواهد شد.

وی درباره شرایط پذیره‌نویسی و برنامه افزایش سرمایه گفت: پیش‌بینی ما در رابطه با شرایط پذیره‌نویسی این است که هرکدام از اشخاص بتوانند ۲۰۰ هزار سهم با ارزش ۱۰۰۰ ریال معادل ۲۰ میلیون تومان خرید انجام دهند. البته که تابع الزامات پذیرش و قوانین سازمان بورس پیش خواهیم رفت و اگر به روزهای دوم کشیده شود شرایط و این محدودیت‌ها را متناسب با شرایط پذیره انجام می‌دهیم.

قربانی خاطر نشان کرد : در رابطه با موضوعات افزایش سرمایه این مجموعه برنامه داریم که ظرف سال دوم و سوم حداکثر معادل ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه را عملیاتی کنیم و بتوانیم تقویت این مجموعه را در بازار شاهد باشیم همچنین برای مبحث بازگشایی نماد برنامه‌ریزی داریم که حداکثر ظرف ۶ ماه انجام شود و ما بازه زمانی ۳ تا ۵ ماهه را پیش‌بینی کرده‌ایم. در حوزه‌های لوازم خانگی و کالای دیجیتال، اقلام مصرفی، خودروهای سنگین، صنعت، تجهیزات پزشکی، مسکن و چند مورد دیگر طبق دستورالعمل شرکت، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و لیزینگ برنامه خود را پیش خواهد برد.

همچنین در ادامه این نشست خبری سید مجتبی بنی‌طبا، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه مالی اعتماد با عنوان کردن این موضوع که سال ۵۴ لیزینگ عصر اعتماد در ایران شروع به فعالیت کرد اما تا سال ۶۲ قانونی از این موضوع وجود نداشت، گفت: در شرایط حال حاضر و محدودیت‌ها، بحث جذابیت این موضوع در حوزه خودرو از دست رفته است. در حال حاضر حدود ۷ همت ارزش بازار شرکت‌های لیزینگی است که در بورس پذیرفته شده‌اند که اگر حساب کنیم زیر ۱ درصد ارزش بازار بورس است. در حالی که در دنیا این صنعت، صنعتی است که حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال در آن کار می‌شود.

مدیرعامل گروه مالی اعتماد خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما حدود ۱۳ شرکت لیزینگ بورسی داریم که بیشترین سرمایه‌ای که حال حاضر دارند حدود ۱۴۰۰ میلیارد است. گروه مالی اعتماد کارشناسی‌های کامل و جامعی با دوستان هیئت مدیره، کارشناسان و مشاورین انجام داده است که ورود ما به شکل تاثیرگذاری باشد.

بنی‌طبا درمورد اهداف لیزینگ عصر اعتماد گفت: یکی از اهدافی که پیش رو داریم فعالیت در لیزینگ سبز است و شرکت‌هایی حضور دارند که با ارقام کمی می‌توانند اتفاقات مثبتی رقم بزنند و باعث ارزش افزوده در بحث انرژی‌ها شوند. در لیزینگ سلامت دنیا شدیدا در این حوزه کار می‌کند و این حوزه در ایران خیلی اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: درحوزه‌های نوین لیزینگ و در بحث تجهیز ساختمانی و مسکن، لیزینگ بین‌المللی و تامین مالی خرد برای افراد جامعه حضور پیدا کنیم. نیت و هدفمان این است در سه سال آینده ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشیم و بتوانیم سهم ۴۰ درصد از بازار لیزینگ را در ۱۰ سال آینده داشته باشیم که این ابزار و امکانات می‌خواهد و البته که همه این‌ها در چارچوب بانک مرکزی خواهد بود.

بنی‌طبا اظهار داشت: در حال حاضر لیزینگ عمدتا برای شهرهای بزرگ خصوصا تهران است که در این حوزه کار خاصی انجام نشده است. شعار و هدف اصلی ما این است که خدمات آنلاین و الکترونیک را با توجه به پتانسیل و رشدی که داریم، در سراسر کشور در حوزه‌های مختلف ارائه دهیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا