کد خبر: 070303160876
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی با برند عمانی

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: عمان کشور مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ ها است اما از آنجا که اماراتی‌ ها در میان همسایگان جنوبی زیر ساخت‌ های جذاب‌تری ایجاد کرده‌اند، سرمایه‌داران ایرانی تمایل بیشتری به این سرزمین نشان می‌دهند.

با این حال در سال ۲۰۲۳ ارزش تجارت ایران و عمان به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که از این رقم ۷۰۰ میلیون دلار را صادرات ایران به عمان تشکیل می‌دهد.

وی از میوه و سبزیجات، سیمان و کلینکر، فولاد و گاز مایع به عنوان اصلی‌ترین اقلام صادراتی ایران به عمان یاد کرد و توضیح داد: عمان خود بازار مصرف بزرگی به شمار نمی‌آید اما در تجارت ایران و عمان این نکته اهمیت زیادی دارد که محصولات صادراتی ایران به این کشور تنها در بازار عمان عرضه نمی‌شوند بلکه با هدف ارتقای ارزش افزوده و صادرات دوباره به عمان صادر می‌شوند.

صالحی ادامه داد: ایرانی‌ها در تنگنای تحریم‌ها امکان عرضه محصول در بازارهای اروپایی و امریکای شمالی را ندارند و تجارت با ایران برای بسیاری از کشورهای جهان ریسک دارد.

در همین حال، عمان این قاعده را برقرار کرده که کالاهای وارداتی در صورتی که ۳۰درصد ارزش افزوده در آنها ایجاد شود می‌تواند در قالب کالای عمانی به قاره‌های امریکا، اروپا و مناطق سی‌آی‌اس و جی‌سی‌سی صادر شود و گفتنی است که صادرات این کالاها از عمان به مقاصد یادشده با تعرفه‌های پایین صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به این طریق عمان می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به بازارهای جهان باشد.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان اظهار کرد: درست است که این کالاها با برند عمانی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود اما در این تجارت سود قابل توجهی برای تاجران ایرانی قرار گرفته زیرا ۷۰درصد کالای صادراتی از ایران تامین می‌شود و ۳۰درصد ارزش افزوده در عمان بر آن اضافه می‌شود، به عبارت دیگر ۷۰درصد ارزش کالا به تاجر ایرانی اختصاص پیدا می‌کند.

صالحی همچنین گفت: خط کشتیرانی و هوایی بین ایران و عمان برقرار است و ایرانی‌ها و عمانی‌ها برای سفر به دو کشور نیازی به اخذ ویزا ندارند، همچنین عمان در کنار دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سیاست توسعه اقتصاد غیرنفتی را پیش گرفته و از تولید کالا و خدمات استقبال می‌کند و همه اینها زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای تولید در عمان را فراهم آورده است با توجه به اینکه عمان نیز از توان اقتصادی مطلوبی برخوردار است.

منبع: ایلنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا