کد خبر: 08050039635
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

عسکری مارانی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: سودآور بودن شرکت‌ها دلیل رشد بورس

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، سودآور بودن شرکت‌های بورسی، سبب رشد بازار سرمایه شد و همین امر باعث شد تا سهامداران در این بازار بمانند.

علیرضا عسکری مارانی، عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس، در این باره به بازار گفت: افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها (نفت، پتروشیمی و فلزات اساسی و …) و همچنین سودآوری مثبت شرکت‌ها و چشم‌انداز مثبت این بازار به دلیل دولت جدید، سبب شد تا بازار سرمایه، مسیر رو به رشدی داشته باشد و سهامداران به صورت هوشمند به این بازار وارد شوند.

او ادامه داد: سودآوری شرکت‌ها از سال گذشته به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها قابل تصور بود و افرادی که پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها را داشتند در این بازار ماندند.

عسکری مارانی درباره بالا بودن قیمت دلار گفت: افزایش قیمت دلار هم یکی از دلایل سودآوری شرکت‌ها به ویژه شرکت‌هایی است که با دلار کار می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌های شبه دولتی در بازار سرمایه سود خوبی تقسیم نکردند، افزود: شرکت‌هایی دیگری در بازار سرمایه حضور دارند که سود خوبی تقسیم کردند و سبب امیدواری سهامدارن و باعث ماندن سهامداران دراین بازار شدند.

عسکری مارانی ادامه داد: سهامداران به صورت هوشمند قدرشناس شرکت‌ها و مدیریت خوب بعضی از این شرکت‌ها هستند و سهم این شرکت‌ها را بهتر خریداری می‌کنند.

او گفت: پول و نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه وارد شد و سهامدارانی که قصد فروش سهام خود را داشتند از فروش سهام خود پشیمان شدند و بسیاری از سهامدارانی که از بازار سرمایه رفته بودند به این بازار بازگشتند.

عسکری مارانی افزود: در حال حاضر بازار با شفافیت بیشتری حرکت می‌کند و سهامدارانی که از بازار رفته بودند به دلیل وضع رو به رشد این بازار، اقدام به بازگشت به این بازار کردند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌هایی که تا به حال سودتقسیم نکردند باید زودتر اقدام به تقسیم سود کنند تا امیدواری سهامداران به این بازار بیشتر شود.

عسکری مارانی افزود: پول‌هایی که اکنون به بازار سرمایه وارد می‌شود با هیجان سال گذشته همراه نیست بلکه با تجربه و به صورت منطقی به این بازار بر می‌گردد.

او ادامه داد:: بازار سرمایه چشم‌انداز روشنی داشت و وضع بهتری در مقایسه با سایر بازارها مثل بازار پول، مسکن، دلار و خودرو خواهد داشت.

عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس افزود: همه عوامل ذکرشده بر روی بازار اثرگذار است و این بازار در صورتی روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد که ریسک‌های سربار دولت در این بازار کاهش پیدا کند.

عسکری مارانی گفت: یکی از این ریسک‌های سربار دولت اکنون، سوء‌مدیریت دولت در قطع برق صنایع‌ای، چون سیمان و فولاد است.

عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس با انتقاد از قطع برق این تولید کننده‌ها افزود: متاسفانه قطع برق این تولید کننده‌ها ضرر زیادی برای تولید کننده‌ها به همراه دارد و اثرات آن در بلند مدت مشخص می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اثرات منفی این اتفاقات بر روی بازار سرمایه نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

بهبود نسبی بازار سرمایه به دلیل رویکرد حمایتی رئیس جمهور منتخب است

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس نیز علت بهبود نسبی بازار سرمایه را رویکرد حمایتی رئیس جمهور منتخب عنوان کرد و در این باره گفت: تصمیمات خوبی در شورای هماهنگی سران قوا در زمینه بازار سرمایه گرفته شد اما این تصمیمات همه عملیاتی نشد و به مرحله اجرا نرسید.

محسن علیزاده افزود: یکی از مهترین اقداماتی که شکل گرفت اعلام رویکردهای حمایتی رئیس جمهور منتخب در بازار سرمایه بوده است لذا ایشان بعد از اولین نشست خبری‌شان رویکردهای حمایتی خوبی را درباره بازار سرمایه اعلام کردند که این مسئله به خودی خود ارسال یک سیگنال مثبت به بازار سرمایه بوده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات خوب و مثبتی که طی این مدت از سوی سازمان بورس انجام شد، بحث انتشار صورت‌های مالی این سازمان بود که این مسئله همیشه مورد انتظار همه اهالی بازار است البته لازم بود که در ادامه صورت‌های تلفیق بودجه سایر شرکت‌ها و زیرمجموعههای این سازمان هم منتشر شود لذا این مبحث هم اعتمادسازی لازم را ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: قبلا هم عرض کردیم که آنچه که بازار سرمایه نیاز دارد اعتماد و اعتماد و اعتماد است. صحبت‌هایی از این جنس و حرکات اینچنینی اعم از انتشار صورت‌های مالی بسیار خوب بوده است.

علیزاده بیان کرد: اینکه سهامداران بدانند دولت رویکرد حمایتی از بازار دارد باعث برگرداندن اعتماد به بازار شد و خود به خود رونق مدنظر به بازار برخواهد گشت.

این نماینده مجلس درباره برنامه‌هایی که در آینده باید در بازار سرمایه انجام شود، گفت: ما باید تمرکزمان بر این باشد که همان تصمیماتی که در شورای هماهنگی سران قوا در زمینه بازار سرمایه گرفته شد، به طور کامل و دقیق اجرا شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار کرد: به اعتقاد بنده تصمیمات خوبی در شورای هماهنگی سران قوا در زمینه  بازار سرمایه گرفته شد اما این تصمیمات همه عملیاتی نشد و به مرحله اجرا نرسید لذا اگر دولت جدید تلاش کند و همه آن تصمیمات را عملیاتی کند مطمئنا بازار سرمایه روند روبه رشد خود را پیدا خواهد کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا