کد خبر: 18030031290
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه:

عسگری مارانی: دولت بعدی ریسک بازار نیست

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه، هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با هر گرایش سیاسی که پیروز شود، باید در چارچوب قانون بودجه و تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی حرکت کند.

علیرضا عسگری مارانی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در این باره گفت: باید به این موضوع توجه خاصی شود که جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد قابل قیاس با گذشته نیست و نگاه کل نهادهای کشور به آن معطوف است و نقطه کلیدی برنامه‌‎های اقتصادی است. بنابراین قوانین مجلس و نگاه قوه قضائیه نقشه راه بازار سرمایه در دولت بعدی است. به این ترتیب هر فردی که سکاندار دولت بعدی باشد، باید براساس جایگاه بازارسرمایه در بودجه مصوب و برنامه توسعه عمل کند. در این وضع نگرانی برای سرمایه‌گذاران بورسی وجود ندارد.

ریسک بزرگ پیش‌بینی نکردن بحران است

این فعال اقتصادی در درباره چالش‌های پیش روی دولت آینده در مواجهه با بازار سرمایه گفت: مهمترین چالش دولت آتی، پیش‌بینی بحران‌های احتمالی اثرگذار بر اقتصاد و برنامه‌ریزی برای حل آنها است.

مدیر با سابقه بازارمالی کشور ریسک بسیار جدی دیگر را «پیمان پاریس» عنوان کرد و ادامه داد: تاثیر «پیمان پاریس»۱ در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده نمایان می‌شود. متاسفانه توجه لازم در خصوص آن انجام نشده و اثر جرایم صنایع آلاینده، مدنظر قرار نگرفته است. بیشترین جرایم درنظر گرفته‌شده در این پیمان معطوف به کشورهای در حال توسعه مانند ایران است و برای جلوگیری از اثرات جریمه باید بسیاری از ماشین‌آلات در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع بهینه و به‌روزرسانی شوند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه یکی از مهمترین مسائل دولت و بازارسرمایه را تصمیمات مجلس دانست و افزود: نمایندگان مجلس باید به تاثیر تصمیمات خود بر سهامداران، بنگاه‌داران و بازار واقف باشند. به عبارت دقیق‌تر برخی تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود، اقتصاد کشور و بازارسرمایه را دچار چالش می‌کند. باید مجلس، دولت و بانک مرکزی از طریق تشکل‌های بالادستی مراقب باشند ریسک سیسستماتیک را وارد جریان اقتصاد نکنند. به عنوان مثال صادرات غیرنفتی ما از جمله فولاد یک مزیت در اوضاع کنونی اقتصاد کشور است و اجرای قوانین جدید مجلس می‌تواند این صنعت را آسیب‌پذیر کند.

کاهش قیمت دلار نخواهیم داشت

مارانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند آتی قیمت دلار و اثر آن بر بازارسرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: قیمت دلار باید به نحوی تعیین شود که صادرات به خطر نیفتد. هم نباید صادرات را به خطر بیندازیم و هم باید خروج ارز از سوی دلالان را مهار کنیم؛ بنابراین قیمت دلار باید در محدوده‌ای قرار گیرد که وسوسه‌ای برای خروج ارز نداشته باشیم. از طرف دیگر با فروکش کردن شیوع کرونا شاهد افزایش شدید تقاضا در بازار ارز خواهیم بود. بنابراین  کاهش قیمت ارز پیش‌بینینمی‌شود. بنابراین از منظر کاهش قیمت ارز ریسکی پیش روی بازار سرمایه نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا