کد خبر: 190402132398
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

«عصراقتصاد»بررسی می کند؛ کوچ نقدینگی به سمت بورس

گروه بانک، بیمه و بورس-  یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در نیمه دوم سال جاری نقدینگی از بازار‌های رقیب خارج و به سمت بازار سرمایه کوچ خواهد کرد.

باقر خادمی، تحلیلگر بازارهای مالی، در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کلیت بازار سرمایه در فصل تابستان روند رو به رشد خوبی را طی کند، اظهار کرد: در سال جاری بازار سرمایه تنها بازاری خواهد بود که بازدهی بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد، زیرا بازار سهام پتانسیل‌های بسیار زیادی برای رشد دارد.

وی تصریح کرد: یکی از پتانسیل‌های بازار سرمایه ادامه حذف قیمت گذاری دستوری در برخی کالا‌ها است، البته تا کنون برخی کالا‌ها مانند سیمان از قیمت گذاری دستوری خارج شده‌اند.

این فعال بازار سرمایه افزود: پتانسیل دیگر بازار سرمایه تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی است که در همین میان بسیاری از شرکت‌های بورسی به دنبال تجدید ارزیابی دارایی‌های خود هستند.

خادمی گفت: پتانسیل بازار سرمایه برای رشد قیمتی به قدری قوی است که موجب خواهد شد نقدینگی از بازار‌های رقیب همچون بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو وارد بازار سهام شود.

این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: در چند سال گذشته بازار‌های موازی با بازار سرمایه بازدهی خوبی داشتند؛ اما بازار سهام عقب ماند، در نتیجه سال ۱۴۰۲ سالی است که نقدینگی به بازار سرمایه منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه خودرو که یک کالای مصرفی محسوب می‌شود، به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد اما در حال حاضر نقدینگی از این بازار در حال خارج شدن است و بازار‌های ارز و طلا نیز با همین مسئله مواجه هستند. در نتیجه سرمایه گذاری در این بازار‌ها در سال جاری و سال آینده بازدهی نخواهد داشت.

خادمی در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در نیمه دوم سال جاری نقدینگی از بازار‌های رقیب خارج خواهد شد و به سمت بازار سرمایه کوچ خواهد کرد.

در عین حال، محمد جواد محقق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص رونق روز‌های اخیر بورس افزود: افزایش قیمت ارز و کامودیتی‌ها و همچنین امیدواری به آینده اقتصاد با حضور دولت جدید و همچنین بی رونق شدن بازار‌های رقیب بازار سرمایه، سبب شده مجدداً نقدینگی به این بازار برگشته است.

وی ادامه داد: با توجه به شعار دولت جدید و حمایت این دولت از سرمایه گذاری در بازار سرمایه و قولی که در تثبیت اقتصاد داده است، سبب شده امیدواری در مردم به وجود بیاید و دوباره مردم به این بازار برگردند.

محقق در خصوص افت بازارهایی، چون بازار رمز ارز‌ها در عرضه بین المللی گفت: بخش قابل توجهی از نقدینگی مردم به سمت این بازار‌های بین المللی رفته بود که با توجه به ریزش اخیر این بازار‌ها مجدداً نقدینگی به سمت بازار سرمایه برگشت.

وی افزود: بازار‌های بین المللی رمز ارز‌ها روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار از کشور ما را جذب می‌کرد و متاسفانه کنترلی بر روی این خروج نقدینگی وجود نداشت.

محقق اضافه کرد: نقدینگی زیادی از بازار‌های مختلف در داخل ایران از جمله بازار سرمایه خارج شده و به سمت این بازار‌ها رفته بود، اما بدلیل ریزش این بازار‌ها دوباره سرمایه ازدست رفته به داخل کشور و به بازار سرمایه برگشت.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از جوان‌ها بدون دانش به سمت این بازار‌ها که کنترل چندانی از طرف دولت بر روی آن‌ها نبود وارد شدند و پس از افت ۵۰ درصدی این بازار‌ها سرمایه داران ترجیح دادند این بازار پر ریسک را ترک کرده و به سمت بازار‌های داخلی، چون بازار سرمایه برگردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه گذاری است گفت: بازار‌ها رقیب، چون بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن در حال حاضر قابل رقابت با این بازار نیستند.

محقق افزود: جمع فاکتور‌های ذکر شده، سبب جان گرفتن دوباره بازار سرمایه و بازگشت رونق به این بازار شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در خصوص تزریق نقدینگی به بازار سرمایه از طرف بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی گفت: پول تزریق شده به این بازار درمقایسه با ارزش کل بازار سرمایه رقم بسیار ناچیزی بوده و تاثیر چندانی بر روی این بازار ندارد.

وی ادامه داد: نقدینگی تزریق شده ممکن است در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد، اما با توجه به اینکه رقم بسیار کوچکی در مقابل ارزش بازار سرمایه است نمی‌تواند تاثیر چندانی بر این بازار داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا