کد خبر: 170202126505
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» اما و اگرهای سرکوب سطنت طلبان در لندن را بررسی می کند؛ پایان عصر پادشاه

گروه سیاسی- نتایج یک نظرسنجی جدید که در ماه آوریل توسط موسسه نظرسنجی «YouGov» مستقر در لندن انجام شده نشان می‌دهد حمایت از نظام کنونی در بریتانیا به میزان قابل توجهی نسبت به نظرسنجی‌های قبلی کاهش داشته است.

به همین ترتیب به نظر می‌رسد که اقبال نسل جوان به رژیم سلطنتی نیز در حال کم شدن است. تنها ۳۶ درصد از بریتانیایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله گفته‌اند مایل به حفظ نظام کنونی هستند.این در حالی است که در مقام مقایسه، در سال ۲۰۱۳ این رقم ۷۲ درصد بود.

پلیس لندن که پیش از این تهدید کرده بود هیچ گونه مخالفتی را در جریان برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم که امروز شنبه برگزار شده است، تحمل نخواهد کرد، رهبر یک گروه جمهوری‌خواه و همراهانش را بازداشت کرد؛ امری که پرسش‌های بسیاری را در میان مخالفان سلطنت به همراه داشته و آنها می‌پرسند: آیا این دموکراسی است؟!

گروه «جمهوری» با انتشار توییتی اعلام کرد که “گراهام اسمیت”، رهبر این گروه به همراه پنج تن از همراهانش، صبح امروز در مرکز لندن دستگیر شده است. در توییت این گروه آمده است که هزاران پلاکاردی که این گروه ضد سلطنت آماده کرده بود نیز توقیف شده‌اند. آن‌ها پرسیده‌اند: «آیا این دموکراسی است؟»

اعضای این گروه پرسیده‌اند: ما همچنان در انتظار واکنش پلیس لندن هستیم، اما پیشتر مطلع شده‌ایم که ۱۱ هزار نفر از ماموران پلیس امروز مشغول هستند تا مانع اخلال در برگزاری مراسم شوند.

مارک رالی، رئیس پلیس لندن روز جمعه هشدار داده بود که میزان «تحمل اختلال» در خیابان‌های لندن در جریان مراسم تاج‌گذاری «بسیار پایین» خواهد بود.

گراهام اسمیت که از مخالفان سلطنت و طرفدار برقراری جمهوری در بریتانیاست در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، این پرسش را مطرح کرده که آیا «پایبندی به سُنن»، استدلال درستی برای این همه هزینه برای مراسم است یا نه؟

او گفته که “این مراسمی است که برای هیچ کس هیچ معنایی ندارد.”به گفته اسمیت، این مراسم، هیچ ارزش قانونی ندارد و «اگر انجامش ندهیم، از نظر قانونی هیچ ضرورتی ندارد. چارلز به هر حال پادشاه (بریتانیا) خواهد بود.»

مخالفان سلطنت گفته‌اند اعتراضی صدها نفره را در میدان ترافالگار سامان خواهند داد. معترضان همچون تظاهرات قبلی پلاکاردهای زرد رنگی با عبارت «او پادشاه من نیست» در دست می‌گیرند.جنبش اعتراضی ضد سلطنتی پس از مرگ الیزابت دوم و به تخت نشستن چارلز در بریتانیا جان تازه‌ای گرفته است.

جنبش جمهوری‌خواه انگلیس که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد سالهاست که برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس را خواهان است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر اعضای دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) هم مخالف نظام سلطنتی در این کشور هستند و از خواندن سرود ملی انگلیس در تمجید از ملکه الیزابت خجالت می‌کشند.

تحقیقات موسسه نظرسنجی «یوگاو» (YouGov) حاکیست که فقط ۱۵ درصد اعضای این حزب به تاریخ انگلیس مفتخر و ۴۳ درصد دیگر از تاریخ استعمارگری آن شرمنده و سرافکنده هستند. بر همین اساس ۶۲ درصد برافتادن نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری را خواستار هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا