کد خبر: 190202126754
آموزشجامعه و فرهنگحقوقی و قضاییروزنامه

«عصراقتصاد» اما و اگرهای شایعه تغییر مدت وظیفه عمومی را  گزارش می دهد؛ سربازی همان دوسال است 

مهناز برخورداری -مدتی است که برخی خبرهای تایید نشده و عمدتا شایعه از احتمال تغییر مدت خدمت سربازی حکایت دارد، خبرهایی که عمدتا در پادگان‌ها و میان سربازان مطرح شده و هرازچندگاهی نیز به فضای رسانه‌ای کشور کشیده می‌شود.

شایعاتی که گاه سبب می‌شود برخی از مشمولان وارد غیبت از سربازی هم شده و بعضا دچار مشکلاتی در بهره‌مندی از خدمات و تسهیلات دوران سربازی شوند.

سازمان وظیفه عمومی فراجا توضیحاتی را درباره مدت خدمت سربازی ارائه کرده است. بر این اساس مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی ۲۴ ماه، مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۲۱ ماه و امنیتی درگیر ۱۷ ماه است.

همچنین مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق عادی ۲۱ ماه، در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا ۱۸ ماه و مناطق امنیتی درگیر ۱۷ ماه است.   مدت خدمت سربازی برای مشمولان مامور به دستگاه های دولتی غیرنظامی یا همان سربازان امریه نیز در تمامی مناطق ۲۴ ماه است.

امیر غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح به ایسنا گفت که چنین تصمیمی صحت ندارد و تا به این لحظه ستادکل نیروهای مسلحی تصمیمی درمورد کاهش مدت خدمت سربازی نگرفته و طبیعی است که وقتی تصمیمی گرفته نشده، چنین موضوعی ابلاغ هم نشده است.

وی با بیان اینکه انتظار این است که رسانه‌ها در حوزه‌هایی نظیر سربازی، اخبار را با منبع و اطمینان منتشر کنند، اظهارکرد:‌ انتشار چنین خبرهایی در سطح رسانه‌ها سبب می‌شود تا خدای نکرده برخی از مشمولان زمان اعزام خود به سربازی را به تعویق انداخته و وارد غیبت شوند که این موارد می‌تواند مشکلاتی را برای آنان ایجاد کند.

رحیمی‌پور با تاکید بر اینکه ستادکل نیروهای مسلح از هر طرح و تصمیمی که در راستای خوشایندسازی بیشتر و بهبود مستمر محیط سربازی باشد، استقبال خواهد کرد، گفـت:‌ این طرح‌ها باید ابتدا به ستادکل نیروهای مسلح ارائه شده و پس از بررسی و رعایت تمام جوانب به تصویب برسد. در صورت تصویب نیز ما حتما آن را از طریق منابع و رسانه‌های رسمی اعلام خواهیم کرد. متاسفانه در مواردی در گذشته دیده شد که برخی از افراد طرح‌ها و ایده‌های خود در مورد سربازی را به گونه‌ای مطرح می‌کردند که گویا چنین تصمیمی اجرایی هم شده است.

در حال حاضر و برابر تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح  مدت خدمت سربازی در مناطق «عادی» برای سرباز بومی ۲۴ ماه و برای مشمول غیر بومی ۲۱ ماه است.

سربازانی که در مناطق «امنیتی غیر درگیر یا بد آب و هوا» دوره خدمت سربازی خود را بگذراند در صورت بومی بودن در آن منطقه ۲۱ ماه و در صورت غیر بومی بودن به میزان ۱۸ ماه خدمت خواهند کرد.

همچنین برای سربازان بومی و غیربومی که در مناطق« درگیر عملیاتی» خدمت سربازی خود را بگذرانند، مدت سربازی هفده ماه در نظر گرفته شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا