کد خبر: 260302129954
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ آغاز ماه عسل منامه و تهران

گروه سیاسی- دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به گمانه‌زنی درباره زمان از سرگیری روابط ایران و بحرین پرداخت.

باربارا لیف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در نشستی با نمایندگان کنگره آمریکا گفت، بحرین که روابط دیپلماتیک با تهران را از سال ۲۰۱۶ قطع کرد، احتمالا «به زودی» روابطش با ایران را از سر می‌گیرد.

بحرین به دنبال قطع روابط دیپلماتیک تهران-ریاض، روابط با ایران را قطع کرد.

لیف گفت که «به نظرم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یک نشست خبری درباره آخرین تحولات در رابطه ایران با بحرین گفت که «ما از گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه استقبال می‌کنیم.»

وی ادامه داد: مقامات دولت بحرین آمادگی خود در این زمینه را اعلام کرده‌اند و همانطور که اشاره کردم ما نیز از ارتباط و گسترش روابط و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه و عربی اسلامی استقبال می‌کنیم در عین حال که بر این موضوع نیز تاکید داریم که باید زمینه‌ها و مقدمات لازم برای از سرگیری روابط دو کشور ایران و بحرین فراهم شود و ان‌شاءالله این گام صورت بگیرد.

کنعانی با بیان این‌که «گفت‌وگو به صورت غیرمستقیم بین دو کشور ادامه دارد»، تصریح کرد: امیدواریم با روندی که در منطقه شاهد آن هستیم شاهد تحول مثبتی در روابط ایران و بحرین نیز باشیم البته همانطور که گفتم مشروط بر این‌که زمینه‌ها و مقدمات لازم آن نیز فراهم شود.

سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ هر مقدار که در جریان تعامل با غرب با چالش های فروانی مواجه بود و سطح روابطش با برخی از کشورهای “قاره سبز” کاهش پیدا کرد ولی در جریان تعامل با کشورهای حوزه خلیج فارس به توفیقات نسبی دست پیدا کرد.

یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم در دو سال گذشته افزایش تعاملات با کشورهای منطقه و همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است و در این ارتباط شاهد رفت و آمد مقامات ارشد  ایران و برخی ازسران کشورهای این منطقه به پایتخت کشورهای یکدیگر  بوده‌ایم که در این ارتباط می‌توان به سفر یک روزه امیر قطر به تهران در ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و سفر ابراهیم ریئسی رییس جمهوری ایران به عمان درخرداد ماه سال گذشته اشاره کرد.

تصمیم تهران و ریاض برای از سرگیری روابط گام مهمی در کاهش تنش بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس قلمداد می شود و اثرات مثبت این تصمیم محدود به روابط دو کشور نخواهد بود.

در ۹ بهمن ۱۴۰۱ وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قطری خود بدون اشاره به نام کشوری خاص اعلام کرد بین ایران و بحرین نیز از طریق واسطه‌ای تبادل پیام در جریان است.از دیگر سو وزارت خارجه بحرین نیز در بیانیه ای از تصمیم اخیر عربستان و ایران برای از سر گیری روابط استقبال کرد.

همچنین در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ هیئت پارلمانی ایران برای شرکت در مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس جهانی راهی منامه شد و در حاشیه این اجلاس  با  “احمد بن سلمان المسلم”، رئیس مجلس شورای اسلامی بحرین دیدار و رایزنی کرد.

با توجه به تحولات اخیر رخ داده در روابط ایران و عربستان واستقبال دولت منامه از این موضوع و سفر هیات پارلمانی ایران به این کشور حاشیه خلیج فارس و ارسال سیگنال های مثبت از سوی آل خلیفه به تهران، پیش بینی می شود که احتمالا در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در روابط این دو کشور باشییم

بر اساس تحرکات دیپلماتیک اخیر ، به نظر می رسد که در سال ۱۴۰۲ شاهد ایجاد افق‌های جدیدی در روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشیم که البته یکی از مولفه های اصلی آن این است که توافق انجام شده بین ایران و عربستان برای از سرگیری روابط اجرایی شود و دو کشور به تعهدات در این زمینه عمل کنند و از دیگر سو اجازه ندهند که  سنگ‌اندازی‌ها از سوی مخالفان عادی سازی این روابط به نتیجه برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا