کد خبر: 220202126984
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ ابر پیری در کمین جمعیت 

گروه اجتماعی-کشور ما در  لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت است و اگر این بحران را جدی نگیریم این مشکل قابل جبران نیست و ماماها به عنوان کسانی که در بخش زایمان فعال هستند حتما در برطرف کردن این چالش در کنار سیاست گذاران موثر هستند.

گزاره‌هایی طی سالیان قبل نهادینه شده است که اینگونه نیست و شاید غلط باشند.

به عنوان مثال برخی گزاره‌ها پیشتر می‌گفتند بارداری زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر است؛ درحالی که بارداری در هیچ سنی هیچ خطری ندارد تنها در برخی شرایط نیازمند مراقبت بیشتر است و حتی طبق تحقیقات آمریکایی ها می‌گوید نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است.

یا گزاره‌ای اعلام می‌کرد فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد اما اکنون می‌گوییم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد و نباید یه مادر سرزنش شود.

گزاره دیگری اعلام می‌کرد هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالکی باردار شود اما امروزه می‌گوییم بارداری در تمامی سنین مجاز است و بالای ۴۰ سال هم مشکلی ندارد چون در تمام کشورها سن ازدواج افزایش یافته است و نباید محدودیت قائل شویم.

دکتر صابر جباری،سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با هشدار نسبت به آنچه که «ابربحران سالخوردگی جمعیت در کشور» خواند، بر لزوم جدی گرفتن این چالش و برطرف کردن آن تاکید کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا