کد خبر: 180402132219
جامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهعدالت و رفاه اجتماعی

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ بازنشستگی پیش از موعد؛ چالشی پایان ناپذیر

گروه اجتماعی- میرهاشم موسوی،مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید: ناپایداری صندوق به سبب کاهش ضریب پشتیبانی حدود ۴.۲ بود این در حالیست که تغییراتی متناسب با افزایش امید به زندگی (ازحدود ۵۵ سال به حدود ۷۵ سال) داشتیم اما به جای استفاده از این فرصت چالشهایی برای صندوق به وجود آمد.

در همان زمان یکی از چالش های‌مان بازنشستگی پیش از موعد شناسایی شد که بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما را این خروج نیرو و بازنشستگی از حوزه کسب و کار تشکیل می‌داد.

وی با بیان اینکه عدم اصلاحات پارامتریک و اصلاحات ساختاری که باید رقم می‌خورد در همان سال اول یکی از چالشهای اساسی ما قلمداد شد، گفت: یکی از معضلات اساسی، مداخلات غیرحرفه‌ای در حوزه اقتصادی به ویژه مجموعه موسوم به شستا بود. ما هشت راهبرد کلان را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم.

وی تصریح کرد: یکی از راهبردها، توسعه پوشش بیمه‌ای برای آحاد جامعه قرار گرفت. ما مکلف بودیم پوشش بیمه‌ای را محقق کنیم. به همت همکاران در حوزه بیمه‌ای اتفاق خوبی رقم خورده است.

براساس آخرین آمارها بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به تعداد بیمه شده‌های ما اضافه شده است که اثر مالی این عدد در صندوق ماهانه بالغ بر هزار میلیاردتومان بر آورد می‌شود.

افرادی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، می‌توانند از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند؛ البته برای بهره‌مندی از این مزایا، محدودیت‌هایی در زمینه سن و میزان سابقه بیمه نیز وجود دارد. افراد فعال در دسته مشاغل زیان‌آور، نسبت به دیگران، زودتر بازنشسته می‌شوند؛ اما گاهی افرادی با شغل‌های معمولی نیز تمایل دارند که پیش از موعد بازنشسته شوند.

این موضوع، همواره بحثی جنجالی برای همه دولت‌ها بوده است و مدافعین و منتقدین سرسختی هم دارد؛ البته طبق قانون بازنشستگی پیش از موعد، این امکان را برای افراد واجد شرایط فراهم است. قانون بازنشستگی قبل از موعد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، در سال ۱۳۶۷ تصویب شد. از همان زمان نیز تلاش‌هایی برای تغییر این قانون صورت گرفته است.

بازنشستگی پیش از موعد به عنوان یکی از چالش‌های پیش‌رو و پایان‌ناپذیر برای صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین اجتماعی محسوب شده که به دلیل وجود چنین نوع بازنشستگی، تا سال‌های سال باید در قبال این افراد مستمری بازنشستگی از سوی سازمان‌های بیمه‌ای پرداخت شود.

از آنجا که در بازنشستگی پیش از موعد بدون شرط سنی برخی افراد با سنین زیر ۴۰ سال هم امکان بازنشستگی برای آنان فراهم شده همین موضوع باعث شده که تأمین اجتماعی در ازای ۲۰ سال بیمه‌پردازی از سوی افراد بازنشسته با استفاده از قوانین بازنشستگی پیش از موعد، حدود ۳۰ سال پرداخت مستمری را داشته و حتی تا سال‌های دیگر به بازماندگان آنان مستمری پرداخت می‌کند.

موضوع بازنشستگی پیش از موعد آنچنان دارای اهمیت بوده که بسیاری از کارشناسان و مسئولان بیمه‌ای در این زمینه اظهارنظرهای جدی داشته است.

موضوع بازنشستگی پیش از موعد بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز تاثیر بالایی دارد زیرا اکنون به واسطه وجود بازنشستگان پیش از موعد بخشی از مصارف سازمان برای پرداخت تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به مستمری بگیران و بازنشستگان هزینه شده که طبق آمارها ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان برای این تعهدات از سوی تأمین اجتماعی هزینه می‌شود.

اکنون چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند بوده که ۴۹ درصد بازنشستگان عادی و ۵۱ درصد نیز بازنشستگان پیش از موعد هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا