کد خبر: 180402132228
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ بایدن بدترین رییس جمهوری آمریکاست؟

گروه سیاسی- «جو بایدن بیش از نیم قرن است که بخشی از طبقه حاکم سیاسی واشنگتن بوده و به عنوان یکی از خشن‌ترین، خودشیفته‌ترین و گستاخ‌ترین سیاستمداران زمان، شهرتی به هم زده است. او با بریتانیا به عنوان یک کشور رعیت رفتار می‌کند و این رویکردش را در تعاملات خودش به وفور بیان کرده است.»

به گزارش ایسنا، «نیل گاردینر» مدیر مرکز آزادی مارگارت تاچر در بنیاد هریتیج در واشنگتن دی‌سی در مطلبی برای روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف نوشته است: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از عزیمت به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی برای شرکت در نشست ناتو سفری به لندن دارد. کاخ سفید به شکلی گمراه‌کننده سفر بایدن را به عنوان “بازدید شبه‌رسمی” توصیف کرده و گفته است که سفر این رهبر دموکرات توقفی نسبتا بی سر و صدا پیش از دیدار او با رهبران ناتو در لیتوانی است. این در حالیست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ سفری رسمی به لندن داشت و سه روز ماند و الیزابت دوم هم میزبان او بود.

بایدن با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور دیدار خواهد کرد، اما برای رئیس‌جمهوری ایالات متحده این دیدار کاری سخت و طاقت‌فرسایی خواهد بود و بعید است که نتیجه‌ای اساسی داشته باشد. هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ مدرن آمریکا تا این حد شراکت با بریتانیا را تضعیف نکرده بود. اقدام بی‌شرمانه او در رد نامزدی بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به عنوان دبیرکل بعدی ناتو، بی‌رحمی بایدن را نشان می‌دهد که به سختی می‌تواند نفرت محض خود را از بریتانیا، بریگزیت و تاریخ بریتانیا پنهان کند.

جو بایدن بیش از نیم قرن است که بخشی از طبقه حاکم سیاسی واشنگتن بوده و در سال ۱۹۷۳ به نمایندگی از ایالت دلاور وارد سنا شد. او به عنوان یکی از خشن‌ترین، خودشیفته‌ترین و گستاخ‌ترین سیاستمداران زمان ما شهرتی به هم زده است. او این رویکرد را در تعاملات خود با بریتانیا به وفور بیان کرده، بارها با موفقیت علیه دولت لندن بر سر پروتکل ایرلند شمالی قلدری کرده، توافق تجاری با لندن را پس از چندین دور مذاکره که در دولت ترامپ انجام شد، به پایان رسانده و با بی‌توجهی محض به تاجگذاری چارلز، همسرش جیل را به مراسم فرستاد.

بایدن با بریتانیا به‌عنوان یک کشور رعیت رفتار می‌کند، نه به‌عنوان نزدیک‌ترین دوست و متحد آمریکا و به هیچ‌وجه در دخالت مستقیم در مسائل سیاسی داخلی بریتانیا، به‌ویژه در رابطه با بریگزیت، درنگ نمی‌کند.

حملات او به برنامه کاهش مالیاتی لیز تراس در دوره نخست‌وزیری او، ظالمانه و بی‌سابقه بود و نقشی حیاتی در بی‌اعتبار کردن برنامه‌های اقتصادی تراس و تسریع سقوط او در کنار انتقاد بی‌امان صندوق بین‌المللی پول داشت. این که دولت محافظه‌کار کنونی لندن با پیشنهادات مالیاتی حداقلی جهانی بایدن به سبک سوسیالیستی همراه شده است که حمله بزرگی به آزادی اقتصادی است و به طور قابل‌توجهی رقابت‌پذیری اقتصاد بریتانیا را تضعیف می‌کند، شگفت‌آور است.

بایدن رئیس‌جمهوری است که در عین اینکه درک محدودی از بسیاری از مسائل سیاست خارجی دارد، تکبر و نخوت باورنکردنی نشان می‌دهد. ریاست جمهوری او در کنار مجموعه‌ای از گاف‌های شرم‌آور، یک فاجعه بزرگ در صحنه جهانی است؛ از خروج فاجعه‌بار از افغانستان گرفته تا خزیدن بی‌شرمانه او به سمت چین کمونیست.

در عین حال، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی درباره تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای ارسال ‌بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین نوشت: جو بایدن روز گذشته به شکست ضد حمله اوکراین و به صورت غیر مستقیم به برتری ارتش روسیه در میدان جنگ رسما اذعان کرد و گفت که وی بعد از تردیدی طولانی به دلیل خطرات این بمب‌ها علیه غیرنظامیان و به دلیل کاهش مهمات ارتش اوکراین و «متوقف شدن» این ضد حمله تصمیم گرفته تا اوکراین را به این بمب‌ها مجهز کند.

«تصمیم غیرمنتظره جو بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه به اوکراین نشان دهنده شکست سخت ضد حمله اوکراین و ناامیدی شدید آمریکا از شکست روسیه است.»

آمریکا در اوکراین و خاورمیانه شکست خورد و به زودی در اروپا نیز شکست می‌خورد. اکنون در آستانه از دست دادن جایگاه خود به عنوان تنها ابرقدرتی است که کنترل جهان را در دست دارد. برای همین مثل یک پلنگ زخمی بسیار خطرناک است که از همه طرف حمله می‌کند و برای همین ابتدا باید هم‌پیمانان اروپایی و بعد مردم آمریکا و  بعد تمام کشورهای جهان به سرعت وارد عمل شوند تا نگذارند آمریکا برای ممانعت از شکست خود با استفاده از زرادخانه هسته‌ای (۵۰۰۰ کلاهک هسته‌ای) جهان را نابود کند؛ مثل اتفاقی که در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن افتاد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا