کد خبر: 290302130350
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ ترامپ ساکن بعدی کاخ سفید نیست؟

گروه سیاسی- بر اساس  نظرسنجی«جی‌ال پارتنرز» ، رقبای اصلی در حزب جمهوری‌خواه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق و «ران دی‌سانتیس» فرماندار فلوریدا هستند که هر یک نقاط ضعفی دارند که باید برای جلب‌نظر مخاطبان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بر آن‌ها غلبه کنند.برخی رای‌دهندگان، ترامپ را در یک کلمه «مجرم» توصیف می‌کنند.

برخی دیگر از کلماتی مانند «منزجرکننده، دروغگو، شر و خطرناک» استفاده کردند، گرچه کلمه «وطن‌پرست» هم جزو ۱۰ توصیف اول ظاهر شد

 وزیر دفاع سابق آمریکا، دونالد ترامپ را به دلیل نگهداری اسناد محرمانه در منزلش حتی بعد از اتمام ریاست‌جمهوری‌اش، یک “تهدید امنیتی برای ایالات متحده” خواند.

مارک اسپر که دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به عنوان وزیر دفاع این کشور خدمت می‌کرد، طی مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت: هنگامی که صحبت از این نوع اسناد می‌شود، مردم ترامپ را فردی “کاغذ جمع‌کن” توصیف می‌کنند، اما مسلما حرکت ترامپ بدتر از این حرف‌هاست و اقدامی غیرمجاز، غیرقانونی و خطرناک تلقی می‌شود.

اسپر در ادامه این مصاحبه، پرونده ترامپ را که اخیرا با ۳۷ اتهامات کیفری مواجه شده است با پرونده جک تشیرا، عضو گارد ملی هوایی ماساچوست که به انتشار اسناد نظامی حساس و محرمانه پنتاگون در شبکه اجتماعی متهم شناخته شده است، مقایسه کرد.

او در این رابطه افزود: ما اکنون پرونده‌ای در ماساچوست داریم که یک جوان عضو گارد ملی هوایی ماساچوست طبق “لایحه جاسوسی” با اتهاماتی نظیر کسب و انتشار اسناد غیرمجازی که دفاع ملی ما را تحت تاثیر قرار داده، مواجه شده است.

همچنین، نگهداری اسناد محرمانه و عدم تحویل آن‌ها نیز می‌تواند مشکلاتی را برای آمریکا ایجاد کند.

مارک اسپر تصریح کرد: تصور کنید اگر یک مامور خارجی یا یک کشور دیگر، اسناد مربوط به آسیب‌پذیری‌ها و ضعف ارتش آمریکا را کشف می‌کرد، تا چه اندازه می‌توانست از آن اسناد علیه ما در یک درگیری استفاده کند و تا چه اندازه دشمن می‌توانست اقدامات متقابلی را انجام دهد.

اسپر در پاسخ به سوال جیک تپر، مجری تلویزیون سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه اگر دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ رئیس‌جمهور شود، آیا دوباره می‌توان درخصوص اسرار آمریکا به او اعتماد کرد، گفت: براساس اقدامات ترامپ و اگر اتهامات علیه او ثابت شوند، خیر نمی‌توان دوباره به او اعتماد کرد. منظورم این است که کاری که ترامپ در رابطه با اسناد محرمانه انجام داد، صرفا اقدامی غیرمسئولانه بوده که نیروهای نظامی و امنیت کشور ما را به خطر می‌اندازد. شما نمی‌توانید این اسناد را با خودتان ببرید.

ترامپ در ژوئن ۲۰۱۹ اسپر را به عنوان وزیر دفاع آمریکا برگزید و سپس او را در نوامبر ۲۰۲۰ از کار برکنار کرد و در توییترش نوشت: «خدمت مارک اسپر به اتمام رسیده است.»

اسپر در کتاب خود تحت عنوان «یک سوگند مقدس» که در ماه مه منتشر شد، انتقادات فراوانی از ترامپ کرد. اسپر در این کتاب ترس و نگرانی خود را نسبت به برنامه‌ای مبنی بر اعزام ۲۵۰ هزار نیروی آمریکایی به مرز آمریکا-مکزیک ابراز کرده است. او همچنین نوشته است که ترامپ درباره حملات موشکی به آزمایشگاه‌های مخدر مکزیکی سوالاتی را مطرح کرده بود.

پامپئو با انتقاد از دولت ترامپ وی را به ارتکاب جرایمی جدی متهم کرد که با نگهداشتن اسناد محرمانه، ارتش ایالات متحده را در خطر قرار داد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، مایک پامپئو، وزیر خارجه دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در جریان حضور در برنامه “فاکس و دوستان” به ارزیابی اتهامات علیه رئیس سابق خود پرداخت که ادعاهای متحدان ترامپ را درباره توضیحات مربوط به جعبه‌های حاوی اسناد محرمانه در عمارت رئیس جمهوری سابق “مارا لا گو” رد می‌کند.

این توضیح توسط وفاداران به ترامپ مانند سناتور”جی.دی وانس” ارائه شده است که در توییتی نوشت: محاکمه یک رئیس جمهور به خاطر اسناد دولت خودش، یک موضوع سیاسی است که به یک موضوع حقوقی تبدیل می‌شود.

پامپئو این ایده را رد کرد و گفت: ترامپ اسناد محرمانه‌ای داشت درحالیکه نباید آنها را در اختیار داشته باشد و وقتی فرصت بازگرداندن آنها را نیز در اختیار داشت، انتخاب کرد که این کار را انجام ندهد.

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین گفت: این با محافظت از سربازان، ملوانان، هوانوردان و تفنگداران دریایی آمریکا تطابق ندارد. اگر این ادعاها درست باشد، برخی از اینها اسناد بسیار جدی و مهمی بودند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا