کد خبر: 020302128173
روزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ تیغ تحریم ها بر گلوی سلامت

گروه جامعه-تحریم مجموعه اقداماتی است که یک یا چند بازیگر بین المللی بر یک یا چند بازیگر دیگر به منظور تحقق یک یا چند هدف به عمل می آوردند؛ تنبیه طرف مقابل برای جلوگیری از اقدام برای مواردی که برای تحریم کننده ارزش دارد یا وادار ساختن طرف مقابل به رعایت بعضی هنجارها که برای طرف اقدام کننده مهم است.

حق بر سلامتی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری در نظام بین المللی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است. دولت ها در ارتباط با اتباعشان به صورت تعهد به وسیله در جهت تامین و تضمین این حق, مسوولیت دارند.

هر چند دولت ها نسبت به شهروندان دیگر دولت ها در خصوص حق بر سلامتی مسوولیتی ندارند اما نباید با اقداماتشان موجبات زیان بر شهروندان دیگر دولت ها شوند.

تحریم ها علاوه بر اثرات منفی فراوان بر سیاست ها و برنامه های کلان دولتی, به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر شهروندان ایرانی و حق آنان در برخورداری از سلامتی تاثیر منفی داشته که این امر مغایر با اصول و ارزش های عام و جهان شمول حقوق بشر است.

در این خصوص،بهرام عین اللهی، که برای شرکت در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است، در جمع  خبرنگاران با بیان اینکه مجمع جهانی بهداشت فرصتی ارزنده برای ارتقای سلامت و بهداشت جهانی است، اظهار داشت: حضور کشورهای مختلف در این مجمع در آشنایی بهتر و بیشتر آنها با نظرات یکدیگر مؤثر است.

وی در همین زمینه با اشاره به حضور هیأتی از وزارت بهداشت کشورمان در مجمع جهانی بهداشت در ژنو، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا در این مجمع دیدگاه‌های خود را به اطلاع وزاری بهداشت دیگر کشورها برسانیم؛ چرا که برخی کشورها با توجه به تبلیغات منفی که استکبار علیه ما سازمان داده است، از نزدیک با رویکردهای نظام سلامت جمهوری اسلامی آشنا نیستند؛ بنابراین حضور در چنین مجامعی فرصتی مناسب برای بازگو کردن نظرات جمهوری اسلامی و به اشتراک گذاشتن آن با دیگر کشورهای جهان است.

عین اللهی با اشاره به مذاکرات دوجانبه و نظرات مطرح شده در هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت در ژنو گفت: ما در مجمع جهانی بهداشت در ژنو با توجه به ضیق وقت، فهرست وار، تهدیدها و مخاطراتی را که متوجه بهداشت جهانی است، برشمردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنرانی خود در مجمع جهانی بهداشت و تاکید بر قدردانی از کادر سلامت در اقصی نقاط جهان در جریان مبارزه با کووید ۱۹، تصریح کرد: کادر سلامت در مبارزه با کرونا در همه جای دنیا تلاشی در خور قدردانی از خود نشان دادند و برخی از آنان در این راه جان باختند که جمهوری اسلامی ایران مرهون زحمات همه آنان در ایران و دیگر نقاط جهان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا