کد خبر: 230402132708
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ جنگ جهانی سوم؛ خطری بیخ گوش جهان

گروه سیاسی-معاون رئیس‌ شورای امنیت و رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفت، تداوم ارسال کمک‌های نظامی غرب به اوکراین صرفا خطر وقوع جنگ جهانی سوم را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از راشا تودی، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت و رئیس‌جمهوری سابقه روسیه پس از اولین روز از نشست سران ناتو در پایتخت لیتوانی، در کانال تلگرامش بسته دفاعی جدیدی که توسط حامیان اوکراین اعلام شده را به باد انتقاد گرفت.

او با اشاره به این تصمیم حامیان و متحدان اوکراین نوشت: غرب کاملا دیوانه هیچ چیز دیگری به ذهنش نمی‌رسد. در واقع این یک بن‌بست است. جنگ جهانی سوم در حال نزدیک شدن است.

تصمیم آن‌ها برای ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین بسیار قابل پیش‌بینی بود زیرا چنین چیزی از حماقت آن‌ها ناشی می‌شود.

مدودف در ادامه تاکید کرد: این برای ما چه معنی دارد؟ واضح است. عملیات ویژه نظامی ادامه خواهد داشت و اهداف آن پابرجاست.

او نوشت: نتایج اولیه نشست ناتو درست همانطور که فکر می کردیم: برنامه اقدام برای عضویت اوکراین در اتحاد ناتو (MAP) – لغو.  هدف این برنامه این است که روند الحاق تسریع شود، الحاقی که شاید هرگز رخ ندهد.

وی تاکید کرد: این مساله، همان چیزی است که واقع‌گرایان در این ائتلاف از اینکه با صدای بلند آن را اعلام کنند، می‌هراسند.

علی‌رغم آنکه کاخ سفید پیشتر استفاده از مهمات خوشه‌ای را تحت عنوان “جنایات جنگی” محکوم کرده بود، اما چند روز گذشته جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا انتقال این نوع از مهمات را به اوکراین صادر کرد.

فرانسه هم دیروز اعلام کرد که قصد ارسال موشک‌های دور برد به کی‌یف را دارد و آلمان هم نسبت به ۲۵ تانک لئوپارد و ۴۰ خودرو زرهی “ماردر” و همچنین سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا متعهد شد.

این اظهارات دیمیتری مدودف درحالی بیان می‌شود که کارشناسانی در هر دو طرف بارها نگرانی خود را نسبت به درگیری میان روسیه و غرب و کشیده شدن آن به یک جنگ جهانی جدید ابراز کرده‌اند.

اگرچه اوکراین عضویتش در ائتلاف نظامی ناتو را بدون هیچ‌گونه ترس توصیف می‌کند؛ اما عضویت این کشور در ناتو می‌تواند جنگی را میان روسیه و ناتو ایجاد کند.

در عین حال، رئیس جمهور سابق آمریکا هشدار داد، دولت واشنگتن با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، “پای آمریکا را بیش از پیش به سمت جنگ جهانی سوم باز می‌کند.”

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی “تروث سوشال” گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید برای پایان دادن به جنگ و متوقف کردن مرگ و میرها و ویرانی‌های به وجود آمده توسط دولتی بی‌کفایت تلاش کند.

وی ضمن ابراز مخالفت با استفاده از مهمات خوشه‌ای “به دلایل بشردوستانه و استراتژیکی”، به این حقیقت اشاره کرد که مهمات منفجر نشده «برای دهه‌های آینده یعنی مدت‌ها پس از پایان جنگ مردان، زنان و کودکان بی‌گناه اوکراینی را می‌کشد و معلول خواهد کرد».

ترامپ همچنین اظهارات اخیر جو بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان را به باد انتقاد گرفت. بایدن در این مصاحبه گفته بود، مهمات خوشه‌ای برای اوکراین ارسال می‌شوند چرا که آمریکا گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری معمولی را تمام کرده است.

ترامپ گفت: اگر این ادعا حقیقت داشته باشد، این امر تنها بر ضرورت بیشتر بر پایان فوری این جنگ خونین، خطرناک و خارج از کنترل تاکید می‌کند.

وی افزود: این ادعا بدان معناست که ما نباید آخرین ذخایرمان را آن هم در شرایطی که زرادخانه‌های خودمان به گفته جو بایدن کج و کوله به طرز خطرناکی کاهش یافته است، برای اوکراین ارسال کنیم.

ترامپ هشدار داد که سیاست بایدن در مورد “جنگ بی‌پایان” در اوکراین “به طرز شدیدی آمریکا را تضعیف می‌کند”.

وی تصریح کرد: جو بایدن بی‌دلیل و به طرز خطرناکی ما را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؛ موضوعی که ورای مهاجرت یک کابوس خواهد بود و یک نابودی کامل به همراه خواهد داشت.

ترامپ که در حال حاضر به عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیشتاز است، متعهد شد که اگر در انتخابات سال آینده پیروز شود و مجددا به کاخ سفید بازگردد، به “صلح از طریق قدرت” دست یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا