کد خبر: 160202126331
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ حال خوب فولاد 

طبق آمار، در سالی که گذشت نسبت به سال ۱۴۰۰، میزان صادرات فولاد ایران افت قابل توجهی را تجربه کرده است. در مجموع قریب به ۱۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع اقلام فولادی (شمش، محصولات و مقاطع فولادی و آهن اسفنجی) صادر شده که نسبت به میزان صادرات صورت گرفته در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افت چهار تا ۱۸ رصدی رخ داده است.

گروه صنعت، معدن وتجارت- در سال ۱۴۰۱ از مجموع  دو میلیون و ۷۳۱ هزار تن کل مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به دو میلیون و ۸۴۱ هزار تن صادراتی در سال ۱۴۰۰ افت چهار درصدی داشته، ۱۳۶ هزار تن تیرآهن، دو میلیون و ۴۲۱ هزار تن میلگرد و ۱۷۴ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع سهم صادراتی داشته‌اند که به ترتیب تیرآهن شش درصد، میلگرد و نبشی، ناودانی و… هریک سه درصد نسبت به میزان صادرت شده آن‌ها در یکساله ۱۴۰۰ کاهش صادرات  ثبت شده است.

طبق آمار، در مجموع ۱۰ ماهه امسال، همگام با افزایش تولید فولاد، بخش قابل توجه این تولید صرف مصارف داخلی شده و بخش کمی از آن به صادرات اختصاص یافته است. بر این اساس میزان مصرف ظاهری فولاد طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هشت تا ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.

اکوایران؛ ایران طی سال‌های اخیر براساس آمار ۱۲ماهه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بوده، اما در نوامبر امسال توانست برای نخستین بار تا جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان براساس آمار ماهانه جایگاه خود را بهبود دهد.

رشد ۹/ ۳درصدی تولید فولاد ایران در نوامبر ۲۰۲۲ درحالی رخ داد که کل تولید فولاد جهان در این ماه ۷/ ۳‌درصد و تولید فولاد آمریکا ۵/ ۱۰درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، تولید فولاد ایران در این ماه، از آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود و همچنین از تولید فولاد برزیل و ترکیه بیشتر بوده است.

تولید فولاد آلمان در نوامبر امسال ۹/ ۱۷‌درصد کاهش یافته و به ۸/ ۲میلیون تن رسیده است. تولید فولاد برزیل نیز در این ماه ۳/ ۱۶‌درصد کاهش یافته و به ۶/ ۲میلیون تن رسیده است.

ترکیه نیز ۴/ ۲میلیون تن فولاد در ماه نوامبر تولید کرده که این رقم با افت ۷/ ۳۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شده است. تنها چین، هند و ایران با افزایش تولید فولاد در نوامبر ۲۰۲۲ مواجه شده‌‌‌اند.

تولید فولاد چین با رشد ۳/ ۷درصدی به ۵/ ۷۴میلیون تن و تولید فولاد هند با رشد ۷/ ۵درصدی به ۴/ ۱۰میلیون تن رسیده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا