کد خبر: 210302129589
انرژیجهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ خشکسالی در کمین قاره سبز

گروه انرژی- گزارش‌ها نشان می‌دهد قاره اروپا که چند سالی است با مشکل کم آبی و کاهش شدید ریزش‌های جوی درگیر است، در تابستان سال جاری نیز با بحران‌های فزاینده‌ای در این حوزه رو به رو خواهد بود؛ مشکل بزرگی که برخی اندیشکده‌ها و پژوهشگران از لزوم توجه جدی به آن خبر می‌دهند و عقیده دارند در ۵۰۰ سال گذشته چنین خشکسالی بزرگی بی‌سابقه بوده است.

دمای بی‌سابقه در فصل بهار و نیز گرمای تاریخی فصل زمستان سال گذشته که خسارت‌های زیادی به رودخانه‌ها و پیست‌های اسکی وارد کرد، اکنون قاره اروپا را در آستانه یک تابستان سخت قرار داده است.

مخازن آب در کشور‌های مجاور با دریای مدیترانه مثل ایتالیا در هفته‌های گذشته به شدت کاهش یافته و این وضعیت تولیدات کشاورزی در فصل تابستان را با خطرات جدی رو به رو کرده است. همینطور در کشور‌هایی مانند فرانسه و اسپانیا آرام آرام اعتراضات مردمی پیرامون کمبود آب آغاز شده است.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان نگران هستند تا با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دمای هوا کمبود آب در اروپا تشدید شود و مشکلات به مراتب بیشتری را رقم بزند.

داده‌های ماهواره‌ای که توسط محققان دانشگاه گراتس اتریش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، بیانگر فرا رسیدن یک خشکسالی جدی و در مقیاسی بزرگتر از آنچه که قبلاً محققان پیش بینی می‌کردند، در قاره اروپا است.

پژوهش جدید محققان دانشگاه گراتس در حالی منتشر شده است که پیش از آن نیز محققان بیان می‌کردند خشکسالی تابستان سال ۲۰۲۳ میلادی بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال گذشته قاره اروپا خواهد بود.

این ششمین سالی است که اروپا با پدیده کاهش بارش و خشکسالی مواجه شده است. مکانیسم مدیریت بحران آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، آشامیدنی، صنعت و… چطور فعال شده و چه اقداماتی تا به حال انجام داده است.

یک گزارش مهم سازمان ملل اخیراً هشدار داد که منابع آب در سراسر جهان در معرض خطر فزاینده‌ای مصرف بیش از حد قراردارد.

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه فناوری گراتس در اتریش، اروپا از سال ۲۰۱۸ در خشکسالی بوده است. محققان می‌گویند که وضعیت آب اکنون بسیار ناپایدار است. کشورهای سرتاسر این قاره حتی در زمستان با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنند. بارش کم باران و برف به این معنی است که منابع رو به کاهش در این دوره معمولاً مرطوب احیا نشده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC) در مورد خشکسالی در اروپا، در شمال ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، این وضعیت نگرانی‌هایی را برای تامین آب برای استفاده انسانی، کشاورزی و تولید انرژی ایجاد می‌کند و در ادامه نوشته شده، اروپا و منطقه مدیترانه ممکن است تابستان سخت دیگری را در سال جاری تجربه کنند.

کمیسیون اروپا می‌گوید: ممکن است تابستانی حتی خشک‌تر از سال‌های گذشته باشد و بارش‌ها در هفته‌های آینده برای تعیین اینکه چه اتفاقی می‌افتد بسیار مهم است.

طبق هشدار گزارش مهمی که به تازگی از سوی سازمان ملل متحد انتشار یافته، منابع آب در سراسر جهان در معرض خطر فزاینده مصرف بی‌رویه قرار دارند.

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه فناوری گراتس در اتریش، اروپا از سال ۲۰۱۸ در خشکسالی بوده است. محققان می‌گویند که وضعیت آب اکنون به شدت مخاطره آمیز است.

کشورهای سراسر این قاره حتی در زمستان با مشکل آب دست و پنجه نرم کرده اند. بارش کم باران و برف به معنای آن است که منابع تقلیل یافته، در این دوره پربارش جایگزین نشده اند.

طبق جدیدترین گزارش مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC) در مورد خشکسالی در اروپا، در شمال ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، این وضعیت نگرانیهایی را برای تامین آب برای مصارف انسانی، کشاورزی و تولید انرژی به وجود آورده است. در این گزارش آمده است: اروپا و منطقه مدیترانه ممکن است امسال تابستان فوق العاده داغ دیگری را تجربه کنند.

کمیسیون اروپا می‌گوید که ممکن است تابستان امسال حتی خشک‌تر از سال‌های گذشته باشد و بارش‌ها در هفته‌های آینده برای تعیین آنچه اتفاق خواهد افتاد، سرنوشت ساز خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا