کد خبر: 280302130246
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ خودروهای دست دوم همچنان در راه بازار

گروه صنعت، معدن و تجارت-در بازار خودرو عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند. در کشور ما از آنجایی که تولید خودرو طی چندین سال کمتر از تقاضا بوده و واردات خودرو هم نداشتیم، بازار خودرو به بازار سیاه تبدیل شده است.

بنابراین می‌بینیم قیمت برخی از خودروهای داخلی تا یک میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر ما عرضه و تقاضای خودرو را مدیریت نکنیم، قیمت خودرو از وضعیت فعلی هم بیشتر خواهد شد.

زمانی که تولید خودرو در کشور ما به اندازه تقاضا نیست، یک راه حل ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا این است که در کنار تولید خودرو، واردات هم انجام دهیم.در واردات خودرو هم باید به توان ارزی کشور توجه شود.

با توجه به شرایط ارزی کشور نمی‌توانیم خیلی در زمینه واردات خودرو هزینه کنیم و در کل حدود ۳ میلیارد دلار برای واردات خودرو می‌توانیم در نظر گیریم.

اگر قیمت هر خودرو را ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم، با ۳ میلیارد دلار می‌توان حدود ۱۵۰ هزار خودرو وارد کرد که واردات این تعداد خودرو نمی‌تواند خیلی بازار خودرو را تنظیم و متعادل کند.

در این خصوص، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از طی فرایند تایید لایحه واردات خودروهای کارکرده در شورای نگهبان، احتمالا این لایحه تا پایان تیر ماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

علی جدی در گفت‌وگو با مهر در مورد تصویب لایحه واردات خودورهای کارکرده، اظهار داشت: امروز این لایحه در مجلس تصویب شد و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود که شورای نگهبان برای بررسی ۱۰ روز زمان دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پس از بررسی شورای نگهبان و تأیید نهایی، لایحه مذکور برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد طی این فرایند حدود یک ماه زمان ببرد و لایحه تا پایان تیر ماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

وی گفت: البته این در حالیست که در همین دور نخست لایحه به تأیید شورای نگهبان برسد در ضرورت عدم تأیید شورا، لایحه مجدد به مجلس عودت می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: بر اساس آنچه در مجلس مورد تأیید قرار گرفته خودروهای با عمر کمتر از پنج سال می‌توانند مجوز واردات دریافت کنند.

پیش از این نیز، سید کریم حسینی در گفتگو با مهر بیان کرد: در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان با قاطعیت به لایحه واردات خودروهای کار کرده رأی موافق دادند و در این رأی‌گیری ۲۱۲ نماینده رأی موافق دادند و تنها چهار رأی مخالف به این لایحه داده شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: بر این اساس خودروهای با عمر کمتر از پنج سال می‌توانند مجوز واردات دریافت کنند.

وی ادامه داد: این طرح که بنا بود در بودجه ۱۴۰۲ قرار بگیرد اما عملی نشده بود، پس به‌صورت لایحه به مجلس فرستاده شد که با رأی قاطع نمایندگان و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال شد.

حسینی گفت: واردات خودرو یکی از مطالبات اصلی مردم در سال‌های اخیر بوده که امیدواریم با تأیید شورای نگهبان هرچه سریع‌تر عملی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا