کد خبر: 180202126648
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ دست از سر بورس بردارید!

زهرا کوثرغلامی – شاخص کل بورس دیروز با اصلاح پر قدرت و عجیب ۹۵۰۴۳ و احدی به جایگاه ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رسید، نمادهای فارس، فملی، کگل، میدکو و کچاد بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات خرد ۲۱,۷۴۵ میلیارد تومان بوده و ۵۰۶ نماد صف فروش، ۶۸ نماد منفی، ۱۸ نماد مثبت و ۶۴ نماد صف خرید هستند.

برخی از تحلیلگران معتقدند بازار یک روند اصلاحی را برای رشد دیگر ایجاد کرده و احتمالاً تا محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد روند اصلاحی داشته باشد و برخی دیگر نیز از اصلاح سریع و بازگشت طوفانی بورس در اواسط هفته سخن می‌گویند.

ارزش صف‌های خرید ۲,۰۰۷ میلیارد تومان است که کاهش ۶۳۹ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۵۴۴۳ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۸,۲۵۱ میلیارد تومان قرار دارد و با توجه به اینکه اتفاقی در بازار رخ نداده عجیب به نظر می‌رسد.

در این خصوص، فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل عقب‌گرد بورس و ریزش ۵۰ هزار واحدی شاخص تنها در یک ساعت کاری اظهار داشت: یک هفته مداوم است که مسئولان از آقای عشقی (رییس سازمان بورس) گرفته تا سایر مسئولان به شدت بازار را تحت فشار عرضه قرار می‌دهند و می‌گویند که قیمت‌ها بالا است و باید قیمت‌ها اصلاح شوند و سهامداران باید مراقب باشند.

وی تاکید کرد: روز گذشته هم آقای پورابراهیمی (رییس کمیسیون اقتصادی مجلس) هشدار داد که حواس‌ها جمع باشد تا سال ۹۹ در بورس تکرار نشود که باید یک خدا قوت پهلوان و خسته نباشی به آقای پورابراهیمی گفت که کل بازار خراب شد و خیال آقایان راحت شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: معتقدم تا زمانی که شاسی بلندها به سمت مسئولان روانه می‌شود، آقایان علاقه‌مند به ورود سرمایه‌ها به این بازار هستند.

بازار محبوب دیگر مسکن است و بعد از این دو بازار، سایر بازارها برای سرمایه گذاری‌ها مناسب است. از آنجایی که بازار سرمایه شفاف و قانون مند است خیلی به این بازار علاقه ندارند.

آقابزرگی ادامه داد: تنها همین اظهارات باعث ریزش شاخص شد و هیچ متغیر اقتصادی یا بورسی عامل ریزش نبود. تا به امروز متغیری و عاملی که باعث  ریزش ناگهانی شاخص شود، اثرگذار نبوده و در این مدت هم بحث سیاسی خاصی پیش نیامد که منجر به ریزش شود و مسئولان به طور روشن یک هفته مداوم شروع به هشدار دادن کرده بودند.

وی با بیان اینکه شاهد اعتماد دوباره مردم و سهامداران حقیقی به بازار سرمایه بودیم و که با ریزش امروز اعتماد دوباره خدشه‌دار شد، افزود: تنها در روز گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان از ۴۰ هزار میلیارد تومان معاملات سهم معاملات اشخاص و سهامداران حقیقی بود و شاهد افزایش هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه هستیم و این بازار برای مردم جذاب شده است اما وقتی داور بازی به یکباره وارد میدان می‌شود و شروع به بازی کردن می‌کند، نتیجه آن ریزش شاخص می‌شود.

این در حالی است که، ش«سید محمدرضا میرتاج‌الدینی» با تاکید بر اینکه بورس بازاری تخصصی است، اعلام کرد: سرمایه‌گذاران نیاز است قبل از ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن ضمن گذراندن دوره‌های آموزشی، از طریق ابزارهای مالی چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به طور غیرمستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه آموش قبل از ورود افراد به بازار شرط اصلی است، خاطرنشان کرد: سهامداران با کمک گرفتن از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و با نگاهی بلندمدت می‌توانند سرمایه‌های خود را به سمت بازار آورده تا تولید کشور را به رونق مورد نیاز برسانند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مجلس افزود: به طور کلی اقدامات خوبی از سوی سازمان بورس به منظور حمایت از سهامداران و سرمایه‌ آنها صورت گرفته یا در حال انجام است که می‌توان به اجرای طرح بیمه سهام اشاره کرد با اجرای آن شاهد کاهش رفتار هیجانی سهامداران در بازار بودیم.

وی عنوان کرد: با استفاده از ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه، می‌توان آینده‌ای پررونق را برای بازار متصور شد و شاهد ورود دوباره نقدینگی سهامداران به بورس بود که در سال‌های گذشته با ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در بورس تحت تاثیر تداوم ریزش‌ها، تصمیم به خروج از این بازار و سرمایه‌گذاری در دیگر بازارهای مالی داشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا