کد خبر: 060402131152
اقتصادانرژیروزنامهصنعت و معدن

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ دکل نیاز ضروری صنعت نفت

گروه انرژی- به گفته حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، مجموع دکل‌های حفاری ملکی این شرکت هم‌ اکنون ۷۲ دستگاه خشکی و دریایی است، افزود: در شروع فعالیت دولت سیزدهم تعداد دکل‌های فعال ناوگان شرکت ۵۶ دستگاه بود که کاربست این تجهیزات در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و ابتدای امسال روند تزایدی یافته است و انتظار می‌رود این روند استمرار داشته باشد.

از مردادماه پارسال تا امروز به همت مجموعه تلاشگران این شرکت در بخش‌های عملیاتی، خدمات یکپارچه فنی و مهندسی و پشتیبانی، حفاری و تکمیل ۶۴ حلقه چاه نفت و گاز با ثبت متراژ ۷۱ هزار و ۵۵۵ متر در مناطق خشکی و دریایی کشور پایان یافت و چاه‌های تولیدی برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفت.

در عین حال، هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت در رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری گفت: ۱۳۳ دکل حفاری در خشکی و دریایی وجود دارد که ۱۱۴ دکل در خشکی است که از این تعداد ۱۰۲ دکل فعال و ۱۲ دکل غیر فعال است.

وی افزود: از آمار ۱۲ دکل، ۱۰ عدد در حال بازسازی و به روزرسانی و برای ۲ دکل در حال انعقاد قرارداد هستیم.۱۹ دکل دریایی داریم که از این تعداد ۱۱ دکل دریایی در حال عملیات و یکی در حالت موینگ و ۷ دکل غیر فعال است.

قلاوند با اشاره به توان حفاری دکل‌های دریایی گفت: از ۱۹ دکل حفاری دریا ۱۴ دکل ۳۰۰۰، سه دکل ۲۰۰۰، یک دکل ۱۰۰۰، یک دکل ۴۰۰۰ اسب بخار است.

وی خاطر نشان کرد: از ۱۳۳ دکل ۱۰۶ دکل استاندارد و ۲۷ دکل فاقد استاندارد هستند و کلیه دکل‌ها در ۳۶ میدان در حال فعالیت هستند.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت اضافه کرد: از مشکلات موجود می‌توان به کمبود دکل‌های خاص برای انجام حفاری‌های ویژه، طولانی شدن زمان پروژه‌های بالادستی با توجه به کمبود مالی و مشکلات حقوقی، طولانی شدن فرایند انجام مناقصات، کمبود تجهیزات مورد نیاز حفاری، محدودیت تأمین کالاهای خاص برای حفاری‌های ویژه، تحریم و مشکلات قانونی به جهت استفاده از وسایل نامرغوب، محدودیت نیروی انسانی متخصص، مشکلات لجستیکی برای جابجایی دکل‌ها، عدم تأمین به موقع کالاها، عدم تأمین به موقع تجهیزات اشاره کرد.

وی افزود: افزایش ناوگان حفاری به ویژه دریایی، بروز رسانی ناوگان حفاری، توسعه سرویس خدمات فنی، راه اندازی سامانه مدیریت حفاری، توسعه نیروی انسانی، افزایش ناوگان حفاری سنگین و فوق سنگین از جمله مواردی است که به عنوان پیشنهاد برای گذر از وضعیت فعلی می‌توان ارائه داد.

پیش از این،محسن خجسته‌مهر گفته بود: چند سال پیش شماری از پیمانکاران ایرانی ضمن بیان مشکلات خود، نکات ضعفی را مطرح کردند که بعضی از آنها به ما برمی‌گشت از جمله اینکه باید شرکت ملی نفت و کارفرمایان کارهای متفاوتی انجام دهند؛ در پاسخ به آنها گفتم اگر جای شما بودم به‌گونه‌ای دیگر صحبت می‌کردم؛ اینکه اگر پیمانکاران نباشند بخش مهمی از مأموریت‌ها روی زمین می‌ماند.

وی افزود: اینکه ما ادعا می‌کنیم باید صنعت نفت و توسعه را ایرانی کنیم یعنی باید به پیمانکاران توجه شود؛ شما خیلی مهم‌تر از تولید نفت و گاز هستید چون اگر پیمانکاران نبودند، تحریم‌ها سهمگین‌تر می‌شد.

اینکه رهبری می‌فرماید باید تحریم‌ها را خنثی کنیم یعنی ما در داخل کشور قوی شویم. البته اکنون مدعی داشتن بنیه هستیم و ان‌شاءالله شرکت‌های اکتشاف و تولید نیز به‌عنوان بنیان راهبردی شناخته شوند.

خجسته مهر توضیح داد: مشکل ما منابع مالی نیست و مشکل در میزان جذب منابع مالی است و جذب منابع مالی بدان معناست که صورت وضعیت نداریم یا اینکه گاه پروژه‌ها پیشرفت نمی‌کنند.

از دو دهه پیش دنبال مدیریت قوی برای اجرای پروژه‌ها و ارتقای مدیریت نفت و گاز بودیم که اکنون وضع بهتر شده است اما تا رسیدن به مرحله تکامل فاصله داریم.

شما پیمانکاران می‌توانید نقش مهمی ایفا کنید تا مستقل از محیط داخلی کشور در محیط‌های بین‌المللی کار کنیم.

خجسته مهر اضافه کرد: باید آن‌قدر قوی باشیم که یک شرکت اکتشاف و تولید ادعا کند می‌تواند یک دکل را به خارج از مرزها برده و برگرداند.

پس نباید خیلی به دولت متکی باشید؛ مواردی دیده شده که آمادگی پذیرش ریسک ندارند، حال اینکه ریسک قابل محاسبه است و می‌توان آن را مدیریت کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا