کد خبر: 050402131017
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ رنگ طلای جهانی پرید

بانک، بیمه وبورس-نوسانات قیمتی طلا ماه‌ها است که در محدوده ۲ هزار دلار ادامه دارد اما روند قیمت طلا کمی نزولی بوده‌است، اتفاقی که به تعبیر کارشناسان در نتیجه روند اصلاحی طلا پس ازماه‌ها صعود است.

طلا همیشه یک سرمایه گذاری مورد توجه بوده است، اما در ماه های اخیر قیمت آن به رکوردهای بی‌سابقه‌ای نزدیک شده‌است. در ماه آوریل، قیمت لحظه ای طلا به ۲۰۴۸ دلار در هر اونس رسید و به رکورد ۲۰۶۷ دلاری که در آگوست ۲۰۲۰ ثبت شده بود، نزدیک شد.

در حالی که قیمت ها از آن زمان کاهش یافته است، اما همچنان در محدوده ۲۰۰۰ دلاری در نوسان است و کارشناسان پیش بینی می کنند که این وضعیت ممکن است برای مدت طولانی به این شکل باقی بماند.

طلا به طور سنتی محافظی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود اما نرخ‌های بالاتر هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد. شاخص دلار اندکی کاهش یافت و شمش را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند ارزان‌تر کرد.

 قیمت جهانی طلا با کاهش ارزش دلار افزایش یافت و با توجه به این که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو ایالات‌متحده بر جذابیت طلا تاثیر داشت و قیمت طلا نزدیک به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر بود.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت شرقی دیروز با ۶.۴ درصد افزایش به ۱۹۲۶ دلار و ۶۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۳۳ درصد افزایش به ۱۹۲۷ دلار و ۶۰ سنت رسید.

طلا در هفته گذشته تقریباً  ۲ درصد سقوط کرد زیرا اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو پیشنهاد افزایش بیشتر نرخ بهره را برای کاهش تورم را داشت. نرخ بهره بالاتر باعث می‌شود طلای بدون بازده جذابیت کمتری داشته باشد.

کریستوفر وونگ، استراتژیست OCBC FX اظهار کرد که به پایان چرخه انقباض نزدیک شده‌ایم اما هنوز کاملاً به پایان نرسیده‌ایم زیرا هنوز خطر تمدید آن هست بنابراین قیمت‌ها کاهش یافته است.

مری دالی، رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو، روز جمعه گفت که دو افزایش دیگر نرخ بهره در سال جاری یک پیش‌بینی بسیار معقول است.سرمایه گذاران اکنون انتظار احتمال افزایش نرخ ۷۲ درصد در ماه جولای را دارند.

از ماه گذشته، توافق مقامات آمریکا درمورد سقف بدهی و احتمال ادامه روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور که می‌تواند تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه غیرسودده را پایین بیاورد، قیمت این فلز گرانبها را در روز دوشنبه کاهش داده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در همان زمان اعلام کرد به یک قرارداد بودجه با کوین مک‌کارتی سخنگوی مجلس نمایندگان این کشور رسیده تا سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت را تا اول ژانویه ۲۰۲۵ به حالت تعلیق در بیاورند.

این قرارداد آماده ارائه به کنگره برای رأی‌گیری است. اظهارات جو بایدن تقاضا برای طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را کاهش داده است.

 بعلاوه، اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز جمعه نشان می‌داد هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان بیش‌ازحد انتظار در آوریل افزایش یافته و تورم شدت گرفته است. این گزارش احتمال افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را در ماه ژوئن تا ۶۵.۳ درصد بالا برده است.

تمایل برای خرید طلا در زمان بالا رفتن نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند، چون هزینه نگه‌داری این فلز گرانبها به‌عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا می‌برد. شاخص دلار هم همچنان در سطح بالایی قرار دارد و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا