کد خبر: 160302129191
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالی

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ رویای نفت رنگ باخت 

گروه انرژی-نفت برنت روز دوشنبه پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد تولیدش در ژوییه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد، حداکثر دو دلار و ۶۰ سنت و شاخص نفت آمریکا سه دلار و ۳۰ سنت افزایش پیدا کرده بود. با این حال، هر دو شاخص تا پایان روز، عقب نشینی کرده و رشد ملایمی را به ثبت رساندند.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: پس از کاهش تولید اوپک، مسائل عرضه در مرکز توجه بازار قرار گرفت اما در بحبوحه نگرانیها نسبت به وضعیت اقتصادی، این رشد قیمت محدود شد.

عربستان سعودی با هدف تنبیه سرمایه‌گذارانی که روی کاهش قیمت نفت حساب باز کرده‌اند، توافق اوپک پلاس پیچیده‌ای را طراحی کرده اما ممکن است با تصمیم اخیرش، ناخواسته، به حمایت بلندمدت از صنعت انرژی آمریکا کمک کرده باشد.

در واقع، عربستان سعودی روز یکشنبه متعهد شد علاوه بر کاهش تولید فعلی اوپک و متحدانش، در ژوئیه تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد کاهش دهد.

با کاهش جدید تولید از سوی عربستان سعودی، این گروه توافق کرده است که حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز عرضه نفت را در ژوئیه از بازار خارج کند که معادل ۴.۶ درصد از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی برای نفت است.

اوپک پلاس همچنین روز یکشنبه موافقت کرد که کاهش عرضه فعلی این گروه به میزان ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز را تا سال ۲۰۲۴ ادامه دهد.

قیمت نفت در واکنش به این تصمیم، در اوایل روز دوشنبه، حدود دو دلار در هر بشکه افزایش یافت و به ۷۸ دلار در هر بشکه رسید. تحلیلگران می‌گویند که این رشد، تازه شروع روند صعودی نفت است و کاهش عرضه به طور پیوسته، باعث تشدید کمبود عرضه جهانی شده و می‌تواند قیمت‌ها را تا مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز یکشنبه گفت: این بازار نیاز به ثبات دارد و تصمیم غیرمنتظره خود برای کاهش بیشتر تولید عربستان را احسن کردن این توافق خواند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا