کد خبر: 160302129187
جامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ سیگار فروشی در دکه های مطبوعاتی نیاز یا تخلف؟ 

گروه اجتماعی- مدیر کل سلامت شهردار تهران گفت: فروش مواد دخانیاتی در کیوسک‌های مطبوعاتی ممنوع است.

حمیدصاحب در مورد فروش مواد مخدر اظهار کرد: فروش مواد دخانیاتی در کیوسک‌های مطبوعاتی ممنوع است، ولی به دلایلی که برای ما منطقی نیست، این کار را انجام می دهند.

دکه‌های روزنامه‌فروشی بخش ثابت خیابان‌های شهر هستند، دکه‌هایی که خلاف اسم‌شان تنها محلی برای فروش روزنامه و یا دیگر محصولات مطبوعاتی نیستند. در این دکه‌ها از سیگار پیدا می‌شود تا آب معدنی و انواع کیک و بیسکوئیت.

مطالب پیشنهادی

در حقیقت دکه‌های روزنامه‌فروشی تبدیل به بقالی‌های کوچکی شده‌اند که روزنامه هم در بساط‌شان پیدا می‌شود. حالا مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفته است در قراردادهای جدید با کیوسک‌داران دوباره درباره ممنوعیت فروش دخانیات و سایر اقلام به جز مطبوعات اطلاع‌رسانی می‌شود و هرگونه تخلف علاوه بر جریمه می‌تواند باعث جمع‌آوری کیوسک شود.

سال ۱۳۸۹ ستاد مبارزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب کرد که برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالای دخانی فروش دخانیات در دکه‌های روزنامه‌فروشی ممنوع شود.

سال ۹۴ در راستای همین قانون با دکه‌های روزنامه‌فروشی که دخانیات می‌فروختند برخورد شد و رضا قدیمی، مدیر عامل وقت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از پلمپ شدن چندین کیوسک خبر داده بود.

همان زمان رضا قهرمانی، معاون وقت پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران در یک نشست خبری گفته بود: «از آنجایی که ۵۰ درصد درآمد این دکه‌ها از فروش مواد دخانی است، در زمینه اجرای این قانون مقاومت می‌کنند».

گرچه مضرات استعمال دخانیات و هزینه‌هایی که در پی آن بر جامعه تحمیل می‌شود کاملا مشخص است اما در این ماجرا این سوال مهم بی‌جواب مانده که در روزگاری که مردم کمتر روزنامه و مجله می‌خوانند، در زمانی که روزنامه‌ها به سمت دیجیتالی شدن می‌روند و مردم هم ترجیح می‌دهند در گوشی‌های هوشمندشان اخبار را دنبال کنند تا روزنامه‌ها و قیمت روزنامه‌ها هم به دلیل افزایش قیمت کاغذ بالا و بالاتر می‌رود، دکه‌داران چطور تنها با فروش اقلام مطبوعاتی اجاره کیوسک و هزینه زندگی خود را تآمین کنند؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا