کد خبر: 230302129794
اقتصادانرژیروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ قطع برق چاه های آب؛ پاک کردن صورت مساله یا راه کار؟

گروه انرژی- قطع برق چاه های آب کشاورزی از جمله طرح های دولت برای صرفه جویی در مصرف برق است که اجرای آن به رغم هشدار کارشناسان درباره نتایج منفی آن، از ابتدای خرداد ماه سال گذشته آغاز شد.

با گذشت مدتی از اجرای این طرح نتایج منفی آن در حال نمایان شدن است و به گفته مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، مشکلات حاصل از اجرای این طرح بیش از آن چیزی است که مسئولان تصور می‌کردند.

سال گذشته، بر اساس مصوبه هیات دولت دستورالعمل مشترکی برای کاهش مصرف برق بخش کشاورزی داده شده است. در بخشی از این مصوبه آمده است که برق موتور چاه‌های آب کشاورزی در ساعات پیک مصرف ۱۲ ظهر تا ۵ بعدازظهر خاموش می‌شود.

مسئولان در ازای قطعی برق ۵ ساعته به کشاورزان این وعده را داده اند که موتورهای چاه‌های کشاورزی از پرداخت هزینه برق معاف می‌شوند.

اجرای این طرح از ابتدای خردادماه آغاز شده است و اکنون چاه‌های آب کشاورزان مناطق زیادی از کشور قطعی ۵ ساعته دارند.

در همان ابتدای اعلام این طرح از سوی هیات دولت کارشناسان در واکنش به آن هشدار دادند، قطعی برق در مدت زمان طولانی می‌تواند مشکل ساز شود و اثرات منفی بر تولید محصولات کشاورزی به دنبال داشته باشد.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می رود وزیر نیرو سریعاً دستور دهد تا رویه قطع برق چاه های کشاورزی اصلاح و زمان قطعی برق به حداقل برسد تا نگرانی مردم برطرف شود.

عادل نجف زاده در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس، بیان کرد: معاش غالب مردم در خوی و چایپاره از کشاورزی تأمین می‌شود.

کشاورزانی که در بحبوحه زلزله خوی علیرغم نبود نهاده‌ها، کود، سم، بذر، هزینه‌های نجومی زندگی و تورم کمرشکن و دشت ممنوعه خوی قوت زمستانشان را از کاشت محصولات تابستانه تأمین می‌کنند، آن هم اگر واردات بی‌رویه تخمه چینی بگذارد که محصولات خود را به قیمت رقابتی بفروشند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر سریعاً دستور دهد این رویه اصلاح و زمان قطعی برق به حداقل رسد تا نگرانی مردم برطرف شود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: کشاورزی بیشترین عرصه اشتغال را در کشور ایجاد کرده است و سیاست های غلط و  عدم توجه به زیرساخت ها نباید منجر به بروز مشکل برای کشاورزان شود.

جواد نیک بین نیز در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس، بیان کرد: کشاورزان هرساله نتیجه زحمات ۱۰ ماهه خود را در تیرماه برداشت می کنند لذا نباید به جای خدمت به کشاورزان برق آنها قطع شود. قطع برق باعث ایجاد اختلال در آبرسانی کشاورزی می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: گران شدن ۷۰۰ درصدی کود کشاورزی، قابل قبول نیست. کشاورزی بیشترین عرصه اشتغال در کشور است اما اینکه چاه موتورها ۶ ماه اول سال خاموش هستند و در ۶ ماه دوم سال به علت ضعف برق درست کار نمی کنند قابل قبول نیست‌.

سیاست های غلط و  عدم توجه به زیرساخت ها نباید منجر به بروز مشکل برای کشاورزان شود که موجب اعتراضات آنها را فراهم کند. برق چاه موتورها باید وصل شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا