کد خبر: 220302129700
انرژیروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ مدیریت بار؛ عبور از بحران برق  

گروه انرژی- مدیریت بار، که به عنوان مدیریت طرف تقاضا نیز شناخته می‌شود، فرایند تعادل تأمین برق در شبکه با بار الکتریکی با تنظیم یا کنترل بار به جای خروجی ایستگاه قدرت است.

این امر را می‌توان با مداخله مستقیم کاربرد در زمان واقعی، با استفاده از رله‌های حساس به فرکانس ، با ساعت‌های زمانی، یا با استفاده از تعرفه‌های خاص برای نفوذ بر رفتار مصرف‌کننده به دست آورد.

مدیریت بار اجازه می‌دهد که برنامه‌ها ی کاهش تقاضا برای برق را در زمان اوج مصرف کاهش دهند، که می‌تواند به نوبه خود هزینه‌ها را با از بین بردن نیاز به نیروگاه‌های برق قله ای کاهش دهد.

به علاوه، برخی از نیروگاه‌های برق قله ای می‌توانند بیش از یک ساعت طول بکشند تا خط تولید کنند که مدیریت بار را غیرمنتظره تر می‌کنند برای مثال به‌طور غیرمنتظره از خط خارج شود.

مدیریت بار نیز می‌تواند به کاهش انتشار گازهای مضر نیز کمک کند چون نیروگاه‌های اوج یا ژنراتورهای پشتیبان، اغلب کثیف‌تر و کم کارآمدتر از نیروگاه‌های برق بار پایه هستند.

حبیب قراگوزلو در گفت‌و گو با مهر ضمن مهم خواندن تغییر ساعت اداری طبق مصوبه هیأت وزیران افزود: اجرای این مصوبه نقش بسیار زیادی در کاهش مصرف برق بخش اداری خواهد داشت و در کنار آن نیز با ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی نسبت به مدیریت بار در این بخش می‌توانیم میزان قابل توجهی صرفه جویی در مصرف برق داشته باشیم.

وی با اشاره به تأثیرگذاری اقدامات ساده مدیریت مصرف، گفت: خاموش کردن یک لامپ اضافه به طور متوسط ۲۰ وات صرفه جویی به همراه دارد، بنابراین هر کدام از حدود ۹ میلیون و۲۰۰ هزار مشترک تحت پوشش این شرکت در پایتخت و استان‌های قم و البرز، یکی از لامپ‌های اضافی خود را خاموش کنند، با صرفه جویی انجام شده در هر ساعت، به میزان قابل توجهی می‌توان این انرژی را در بخش صنعت به کار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به آمار ۶ ماهه نخست سال گذشته اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته مصرف برق کشور، در بخش صنعتی با رشد ۷.۶ درصدی و سایر مصارف با رشد ۳.۲ درصدی همراه بود و همچنین مصرف بخش خانگی با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های تشویقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش را نشان داد که حاکی از موفقیت اجرای طرح‌های وزارت نیرو در زمینه مدیریت مصرف است.

قراگوزلو اضافه کرد: دوره فراگیر گرم سال در کشور ما از خرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد. گرمای هوا در این ایام و فعالیت لوازم خنک کننده بار شبکه را ۴۳ درصد افزایش می‌دهد، بنابراین ضروری است برای حفظ پایداری شبکه برق و همینطور رفاه و آسایش خود و هموطنانمان در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم.

به گفته این مقام مسئول چنین اقدامی باعث می‌شود محدودیت‌های برق در بخش تولید کشور کاهش پیدا کند و چرخ‌های تولید و اشتغال کشور متوقف نشوند.

وی با اشاره به سامانه برق من و اطلاعت جامع آن اضافه کرد: این سوال برای برخی وجود دارد که چگونه می‌توانیم میزان مصرف برق خود را بدانیم و آیا مطابق الگوی مصرف هستیم یا خیر یا اینکه مصرف برق ما در دوره گرم سال قبل چه میزان بوده است که مصرفمان را نسبت به آن کاهش دهیم و مشمول دریافت پاداش شویم.

همه این اطلاعات در سامانه برق من به آدرس https://bargheman.com و یا نصب” اپلیکیشن “برق من بر روی گوشی هوشمند تلفن در دسترس است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در خاتمه اضافه کرد: از تمامی مشترکان خواهشمندیم با تنظیم سامانه‌های سرمایشی بر روی دمای آسایش ۲۴ درجه سانتی‌گراد، استفاده از دور کند در کولرهای آبی و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف همچون جاروی برقی، ماشین لباسشویی و اتو در ساعت‌های میانی روز یا ساعت‌های اولیه شب، مثل همیشه یاری رسان صنعت برق برای تأمین برق مطمئن و پایدار مشترکان باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا