کد خبر: 300302130470
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگحقوقی و قضاییروزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ مسمومیت با الکل تقلبی افسانه یا واقعیت؟

گروه اجتماعی- رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل درسال ١۴٠١ خبر داد و گفت که در ماجرای مسمومیت الکلی استان البرز تعداد جانباختگان تاکنون ١٠ نفر بوده است.

مسافری از یکی از شهرهای جنوبی کشور به تهران می‌رسد،‌ با علائم تهوع، استفراغ و تاری دید به اورژانس بیمارستان لقمان مراجعه می‌کند، در معاینات اولیه بیمار اظهار می‌کند که هیچ چیز غیرمعمولی مصرف نکرده است، آزمایش‌ها انجام می‌شود و نتیجه مسمومیت با الکل اعلام می‌شود.

بیمار مذکور با نتیجه آزمایش یادش می‌آید که سه روز قبل در شهرشان با سه نفر دیگر مشروب مصرف کرده‌اند. در نهایت مصرف مشروب دست‌ساز و تقلبی منجر به فوت دو نفر و کور شدن دو نفر دیگر از این چهار تن می‌شود.

پیمان عرفان‌طلب اوینی، استاد دانشگاه شهید بهشتی به این موضوع اشاره می‌کند تا توضیح بدهد که علائم مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی ممکن است ساعت‌ها بعد از نوشیدن سراغ فرد بیاید. تا جایی که حتی فرد مسموم فراموش کند الکل مصرف کرده است.

این یعنی برعکس تصور عموم در ساعت‌های اولیه مصرف الکل تقلبی ممکن است هیچ علائمی بروز پیدا نکند.

در واقع علائم مسمومیت با الکل معمولا حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف خودش را نشان می‌دهد، ‌دقیقا زمانی که اتانول مصرفی موجود در خون کم می‌شود و میزان متانول غیراستاندارد موجود در مشروب کارش را شروع می‌کند.

متانول ابتدا توسط الکل دهیدروژناز ۴ به فرمالدئید متابولیزه می‌شود. فرمالدئید پس از آن تقریباً به طور کامل توسط آلدهید دهیدروژناز ۴ به فرمات (اسید فرمیک) متابولیزه می‌شود، نتیجه به زبان ساده یعنی فرد طی این فرایند به شدت مسموم می‌شود.

«بارها کسانی با مسمومیت بالا به اورژانس لقمان آمده‌اند که از بطری پلمپ شده با ظاهری شبیه محصولات خارجی، الکل مصرف کرده بودند. این یعنی به ظاهر بطری، طعم و بو، قیمت و پلمپ بودن آن به هیچ عنوان نمی‌توان اعتماد کرد.»

مسمومان متانول با علائمی چون تهوع، استفراغ، احساس ناخوشایند شدید، تنفس تند،‌ تعریق و تاری در چشم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

فاجعه زمانی رخ می‌دهد که بدانیم در اثر این مسمومیت، فرد در هر ساعت، یک دهم از بینایی خود را از دست می‌دهد و طی ده ساعت اگر کمک‌های پزشکی نگیرد، کاملا نابینا می‌شود، ضمن اینکه بسته به میزان مسمومیت، علاوه بر نابینایی، از دست دادن هوشیاری، کما و در نهایت مرگ نیز مورد انتظار است.

این همان اتفاقی‌ست که اخیرا در بندرعباس رخ داده و اخبارش از ۱۱ اردیبهشت ماه در خبرگزاری‌ها منتشر شده است. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکنون بیش از ۸۰ نفر براثر مسمومیت ناشی از الکل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که این تعداد ۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

طی سال‌های اخیر بارها براثر توزیع الکل تقلبی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور آمار تکان‌دهنده‌ای از مسمومانی که نابینا یا فوت شده‌اند، در سرخط اخبار قرار گرفته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش ٣٠ درصدی مرگ درپی مصرف الکل در سال ١۴٠١ خبرداد و گفت: در سال ١۴٠١ متاسفانه ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل جان خود را از دست دادند.

وی درباره آخرین آمار جانباختگان مصرف الکل در استان البرز نیز گفت: تاکنون ١٠ نفر درپی حادثه اخیر که به دنبال مصرف الکل رخ داده است، جان خود را از دست داده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا