کد خبر: 040402130904
آموزشروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ مصیبتی به نام شهریه!

گروه اجتماعی- آنگونه که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است؛ پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان مجاز و در راستای کاهش دغدغه خانواده‌ها امکان‌پذیر است با این پیش شرط‌ها که «پرداخت علی‌الحساب باید به اندازه شهریه سال قبل باشد و نباید با افزایش شهریه همراه باشد.

همچنین آزمون و مصاحبه‌ای نباید در نظر گرفته شود و اگر به هر دلیلی دانش آموزی انصراف داد، شهریه‌اش باید بدون کاهش مسترد شود.»

محمودزاده همچنین دوم خردادماه اعلام کرده بود که «استان‌ها در حال بارگذاری مستندات مربوط به شهریه هستند و به محض اتمام بارگذاری، در استان تایید و مجوز افزایش یا کاهش شهریه صادر خواهد شد؛ پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان خرداد ماه انجام شود. ضمن طی روند فوق، پیش‌ثبت‌نام‌ها در برخی مدارس زودتر آغاز شده و شهریه آنها به صورت علی‌الحساب و به اندازه شهریه سال تحصیلی جاری محاسبه می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه مدارسی که شهریه خارج از عرف دریافت می‌کنند قطعا مورد بازرسی قرار خواهند گرفت گفته است که اولیاء می‌توانند با ورود کد مدرسه به سامانه، شهریه دقیق را مشاهده کنند. والدین حتما به همان میزان شهریه را پرداخت کنند.

در صورت تخلف، در عرض یک هفته ناظر فرستاده می‌شود و با تخلفات برخورد می‌کند.

لذا بهترین ناظران، خود اولیاء هستند. بنابراین شهریه‌هایی که در فضای مجازی اعلام شده را نخواهیم داشت. شهریه براساس الگو و فرمول تعیین می‌شود و همه موارد در آن دیده شده است.»

بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیر دولتی، شورای نظارت مرکزی موظف است همه ساله الگوی تعیین شهریه را برای مراکز و مدارس غیر دولتی در سراسر کشور اعلام کند.

امسال هم با توجه به این قانون ما در سازمان مراکز و مدارس غیر دولتی سعی‌مان بر این بود قالب الگوی شهریه منطقی و علمی و با همراهی موسسین و معلمین و اولیای دانش آموزان باشد و فرآیند هفت ماهه را طی کردیم و امسال به الگویی منطقی رسیدیم.

این ابلاغیه در ۲۲ فروردین امسال به تمامی مدارس ابلاغ شد و از آن زمان تا به امروز که این کار را انجام دادیم و طی فرآیندی که در سراسر کشور انجام شد، موسسین مدارس باتوجه به فرمول و الگوی منطقی و علمی ما که در سامانه بارگزاری شده بود، فرآیند شهریه را طی کرده و به عدد امروز رسیدیم.

موظف بودیم افزایش دستمزدها، افزایش اجاره بهای ساختمانها و میزان تورم در سال را در نظر بگیریم. سال گذشته شهریه‌های ضعیف زیر سه میلیون تومانی داشتیم که ترمیم شهریه برای این مدارس ضعیف انجام گرفت و عدد امروز از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان است و حدود ۱۵ هزار مدرسه ما زیر ۲۰ میلیون شهریه می‌گیرند.

در عین حال، محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در قانون اساسی ما آموزش و پرورش رایگان است و دولت موظف است در این راستا برنامه‌ریزی کند تا هر کسی استعداد و مهارت و شایستگی و اراده‌ای برای رشد دارد شکوفا شود.

اینکه هدف تشکیل مدارس غیر انتفاعی چه بوده و در جهت رقابت با مدارس عادی بوده است و یا تبدیل به تهدیدی شده، یک موضوع حائز اهمیت است.

آصفری تاکید کرد: من این مبالغ ۵ تا ۴۸ میلیون تومان را قبول ندارم چراکه برخی از مدارس غیر انتفاعی تا ۷۰ میلیون تومان و بعضا ۱۰۰میلیون تومان از خانواده‌ها به بهانه‌های مختلف هزینه می‌گیرند.

تحت عناوین مختلف آموزش یوگا، زبان، استخر و … هزینه دریافت می‌کنند. چند درصد اینها را آموزش و پرورش بررسی کرده است؟. اصلا آموزش و پرورش چقدر نیرو  دارد؟. از ابتدا که مدارس غیر انتفاعی شکل گرفت به سمت و سوی جایی رفت و یک سری شخصیت‌های برجسته که بعضا رییس جمهور بوده و یا جزو خانواده رییس مجلس و وزرا بودند و یا مسئولین مختلف بودند این مدارس غیرانتفاعی را شکل دادند.

چه مقدار نظارت و بازرسی از مدارس شکل گرفته است؟. تا الان اینگونه بوده و هیچ نظارتی که باعث سوال و جواب کردن از مدیر مدرسه غیر انتفاعی باشد، نبوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا