کد خبر: 100402131393
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ «هتک حرمت» به نام «آزادی»

گروه سیاسی- روز چهارشنبه و همزمان با عید قربان “سلوان مومیکا” ۳۷ ساله یک مهاجر عراقی–سوئدی در میدان “مدبور جارپلاتسن” در مرکز شهر استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، اقدام به آتش زدن قرآن کرد.

سلوان مومیکا در این اقدام که بر اساس اعلام رسانه‌های خبری حدود ۲۰۰ نفر در محل آن حضور داشتند ، صفحات قرآن را پاره کرد و آنها  را به آتش کشید.

وی برای این کار خود مجوز پلیس را گرفته بود. پلیس سوئد قبل از این با درخواست برگزاری تجمع اعتراضی و آتش زدن قرآن مخالفت می‌کرد، اما دو هفته قبل، دادگاه، حکم پلیس را لغو کرد و گفت قرآن سوزی در راستای آزادی ابراز نظر است که قانون اساسی سوئد آن را تضمین کرده است.

براساس اعلام برخی از رسانه های عراقی “سلوان مومیکا” در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی در عراق  دستگیر شد و سپس با دخالت برخی از  کشورهای غربی آزاد شده و به سوئد رفت و اکنون هم به یکی از احزاب تندروی این کشور پیوسته است.

دولت‌ها و سازمان‌های اسلامی و عربی و حتی جهانی به سوزاندن قرآن کریم در مقابل یک مسجد در استکهلم سوئد واکنش نشان دادند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد، آتش زدن قرآن یا دیگر کتاب‌های مقدس توهین آمیز، غیرمحترمانه و اقدامی تحریک آمیز است‌.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: “اتحادیه اروپا در رد قاطعانه سوزاندن قرآن توسط شخصی در سوئد به وزارت امور خارجه سوئد می‌پیوندد. این اقدام به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه اروپایی‌ها نیست.”

این اتحادیه افزود، از نزدیک تحولات بغداد را دنبال می‌کند و خواستار آرامش و خویشتنداری است و حملات به ساختمان‌های دیپلماتیک را محکوم می‌کند.

شورای اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه نیز سوزاندن قرآن کریم را در مقابل مسجدی در استکهلم سوئد محکوم کرد.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اقدام توهین آمیز که همزمان با عید قربان مسلمانان انجام گرفت که نماد فداکاری و صلح در دین اسلام است احساسات دو میلیارد مسلمان را در جهان جریحه دار کرده و خشونت و انزجار را ترویج می‌دهد.این شورا از جامعه بین‌المللی و دولت سوئد خواست، اجازه ندهند چنین اقداماتی تکرار شوند که هدف از آن ایجاد فتنه است.

شورای اتحادیه عرب بر لزوم مقابله با اقدامات خطرناک که اسلام هراسی و اهانت به ادیان را ترویج می‌دهد، تاکید کرد و از جامعه بین‌المللی خواست، چنین اعمالی را جرم و اقدام تحریک آمیز بداند که طبق قانون مجازات دارد.وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای ارتکاب چنین اعمالی را غیرقابل توجیه دانست و آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه اردن هم با صدور بیانیه‌ای سوزاندن قرآن را عملی نابخردانه و خطرناک خواند و خواستار توقف چنین اقدامات غیرمسؤولانه شد. وزارت خارجه اردن سفیر سوئد را احضار کرد.

وزارت خارجه فلسطین هم تجاوز به قرآن کریم از سوی فرد کینه توز تندرو را بیانگر کراهیت و نژادپرستی و تجاوز به ارزش‌ها عنوان کرد.

وزارت خارجه لبنان نیز این حادثه را تجاوز به مقدسات مسلمانان و تحریک آنها دانست و خواستار پایان دادن به این اقدامات تحریک آمیز شد.

وزارت خارجه بحرین هم با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرده و آن را عملی خصمانه اعلام کرد که احساسات مسلمانان جهان را جریحه دار می‌کند.

وزارت خارجه یمن نیز اعلام کرد، انجام اقدامات تحریک آمیز آن هم در مناسبات اسلامی مقدس باید با مجازات عاملان آن همراه باشد.وزارت خارجه لیبی هم خواستار اتخاذ اقدامات فوری علیه عاملان این حادثه شد.

تونس هم این حادثه را محکوم کرده و آن را اقدامی تحریک آمیز و اقدامی عامدانه برای جریحه دار کردن احساسات میلیون‌ها مسلمان و تحقیر اعتقادات آنها دانست.

وزارت خارجه الجزایر هم اعلام کرد، این حادثه آهانت به ارزش‌های آزادی است که جوامع انسانی روی آن بنا شده است.

وزارت خارجه عراق در واکنش به این اقدام، سفیر سوئد در بغداد را احضار کرد و از او خواست اقدامات لازم را برای توقف اهانت مکرر به قرآن را به کار بگیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا