کد خبر: 270302130104
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ هشدار بانک مرکزی درباره عملکرد بانک ها برای پولشویی

گروه بانک، بیمه و بورس- امروزه آثار سوء اقتصادی و اجتماعی پولشویی در جوامع کاملاً مشخص شده است و کشورها، به ویژه موسسات مالی، تلاش دارند اقدامات لازم را انجام دهند تا این فرایند، تا حد ممکن، سخت و غیرممکن شود. با توجه به اینکه آثار پولشویی فراملی است و بر نظام مالی بین‌المللی اثر دارد، گروه‌ها و سازمان‌های متعددی تلاش نموده‌اند با تدوین استانداردهای لازم، راه را بر نفوذ پولشویان بر شبکه پولی و مالی کشورها ببندند. در این دوره نگاهی خواهیم داشت به این استانداردها، به ویژه استانداردهای تدوین شده توسط گروه ویژه اقدام مالی.

معاون نظارت بانک مرکزی  گفت: اگر بانکی با توجه به ارزیابی‌های بانک مرکزی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند، مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد.

ابوذر سروش با تاکید بر جایگاه ویژه واحدهای مبارزه با پولشویی در نظام بانکی به بحث کنترل ترازنامه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با رشد ترازنامه بانک‌ها، نقدینگی را در کشور کنترل می‌کند.

مطالب پیشنهادی

وی افزود: این امر از تابستان سال ۱۴۰۱ با تاکید بیشتری همراه شد که آثار آن نیز در کنترل رشد نقدینگی نیمه دوم سال، کاملاً مشهود بود.

مقام مسئول بانک مرکزی گفت: طی یک سال گذشته، ضمن بازنگری در دستورالعمل‌ها، با کمک مدل‌های کمی و کیفی و با بکارگیری تعداد زیادی از متغیرها، به هر بانک نمره‌ای اختصاص یافت و آن نمره، ملاک رشد ترازنامه بانک است و اگر بانک از این رشد تخطی کند، بلافاصله با ابزارهای قانونی از جمله افزایش در سپرده قانونی و یا معرفی به هیأت انتظامی مواجه خواهد شد.

سروش تاکید کرد: اگر بانکی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند، مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد و این بالاترین تنبیه برای یک بانک است؛ چرا که این مجازات تأثیر بسزایی در زمینه رشد مالی بانک ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی در زمینه سامانه‌های بانکی نیز گفت: سامانه ذینفع واحد در زمینه مبارزه با پولشویی و شناسایی شبکه‌ها کمک شایانی می‌کند و امیدوارم هستیم به زودی داده‌های اولیه این سامانه در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا