کد خبر: 160302129196
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیجهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ پیام رسان های مالی  داخلی به زودی جایگزین سوییفت 

گروه بانک، بیمه و بورس- پیمان‌های بین المللی و منطقه‌ای توانسته روابط و تجارت خارجی بین دولت‌ها را میسر و تسهیل کند. از اینرو بخش خصوصی انتظار دارد این پیمان‌ها و توافقات منطقه‌ای و بین المللی باعث تعامل آن‌ها با دنیا شود.

به عنوان مثال ما با برخی از کشورها، توافقاتی در خصوص تعرفه‌های ترجیحی داریم که بنا به دلایلی اجرایی نشد و عملا تسهیلات و مبادلات بانکی و روند واردات و صادرات را با مشکل مواجه کرد.

روسیه و چین پیام‌رسان خودشان برای جایگزینی سوئیفت از چند سال پیش ایجاد کردند، اگرچه هنوز ضعیف است اما حدود ۴۰ الی ۵۰ کشور با آن کار می‌کنند و عضو آن هستند.

البته هنوز هم چین و هم روسیه به سوئیفت متکی‌اند، ولی از قبل پیش‌بینی‌هایی برای خروج از آن داشتند که می‌خواهند عملی کنند و قصد دارند ساختارهای مالی مشترکی را توسعه دهند.

مهراد عباد،عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو باایبِنا بیان کرد: بحث جایگزینی سوئیفت مدت‌هاست مطرح است، حال تحقق این تصمیم، تاثیر قابل توجه و مهمی برای کشور دارد.

در موقعیت کنونی راه‌اندازی شبکه‌ای جایگزین برای سوئیفت می‌تواند نیاز ما و بسیاری از کشور‌ها با برطرف کند، اما بازهم می‌توان کاری کرد، تا با تمام شبکه مالی ارتباط و همکاری داشت.

این فعال اقتصادی به تاثیر تحکیم روابط اتحادیه پایاپای آسیا و کشور‌های منطقه اشاره کرد و افزود: هیچ‌گاه نباید در همکاری‌های پولی و مالی به چند کشور محدود شد و باید سعی کرد با کشور‌های در حال توسعه دنیا که نیاز به مبادلات تجاری زیادی با آن‌ها داریم هم ارتباط بگیریم.

عباد در خصوص راه اندازی شعبه بانک VTB روسیه در ایران، گفت: زمانی می‌توان به حضور بانک‌های خارجی از جمله این بانک بزرگ روسی در ایران امیدوار بود که این فعالیت محدود به تاسیس دفتر و نمایندگی نباشد و تاثیر خود را در عمل نشان دهد.

ایران و روسیه ارتباط خوبی با هم دارند و منافع مشترک بین دو کشور می‌تواند زمینه ساز همکاری و تعامل بیشتر و کیفی تری شود.

در نتیجه امیدواریم فعالیت این بانک بزرگ بین المللی هم بتواند به این روابط و اهداف مشترک کمک کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا