کد خبر: 230302129789
جامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ چرا سقط جنین غیرقانونی؟

گروه اجتماعی- قوانین وقتی شتابزده و بدون بررسی‌های دقیق تصویب و اجرایی می‌شوند، قطعا عواقبی به دنبال خواهند داشت.

اولین چیزی که در قانون جوانی جمعیت لحاظ شد جلوگیری از فروش لوازم پیشگیری از بارداری بود، مساله‌ای که نه تنها منجر به افزایش میزان جمعیت نشد که باعث شد تا آمار بارداری‌های ناخواسته و سقط‌های عمدی و البته غیرقانونی بیش از پیش بالا برود. سقط‌هایی که حتی در برخی موارد می‌توانست باعث مرگ مادر شود.

سقط‌های زیرزمینی و غیرقانونی از هیچ امکانات بهداشتی برخوردار نیستند. در واقع حتی اگر کسی که سقط را انجام می‌دهد، پزشک هم باشد، به دلیل اینکه کار در محیطی غیر از بیمارستان انجام می‌شود در صورت بروز شرایط خاص نمی‌تواند مانع از مرگ فردی شود که در هنگام انجام عمل سقط ممکن است با خونریزی شدید، ایست قلبی ناگهانی و … مواجه شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نظارت‌های مستمر و روتین ادارات نظارت بر درمان، بر برخورد جدی با مداخله‌گران امور پزشکی، انجام سقط‌های غیرقانونی و دریافت کنندگان وجوه غیرمتعارف و … تاکید کرد.

سعید کریمی، در نشست مشترک ادارات نظارت بر امور درمان دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران و البرز، بیان کرد: نظارت وظیفه ای مهم، حیاتی و حاکمیتی است و نیازمند توجه جدی است.

وی افزود: علاوه بر نظارت‌های مستمر و روتین ادارات نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی سطح استان تهران، براساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته، مقرر شده که ادارات زیر مجموعه این سه دانشگاه به صورت ضربتی و با همکاری با یکدیگر از بیمارستان‌های محدوده هر دانشگاه بازدید کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی گفت: بررسی دریافت‌های خارج از تعرفه و غیر متعارف، دریافت‌های خارج از صندوق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی، ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه ملزومات، انجام سقط‌های غیرقانونی و سایر موارد، از جمله موارد مهم و مورد توجه در نظارت بر مراکز درمانی است و در برخورد با این افراد هیچگونه مسامحه‌ای وجود نداشته و موارد به صورت جدی بررسی می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در قرارگاه نظارت بر سلامت که به صورت هفتگی در محل معاونت درمان برگزار می‌شود، بالغ بر ۱۴۰ پرونده بررسی شده است؛ متناظر این قرارگاه در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود.

ازدواج های سفید و یا ازدواج موقت از دلایل اصلی سقط جنین در این روزهاست که خواسته یا ناخواسته ممکن است باعث بارداری شود.

از آنجایی که از نظر مذهبی، قانونی و فرهنگی این مساله در کشور ما و بین خانواده ها پذیرفته نیست، چنین رابطه ای پنهان می شود و آمادگی برای پذیرش بچه وجود ندارد، در نتیجه بارداری به سقط جنین منجر می شود.

بیشتر مواردی که منجر به سقط می شود مربوط به کسانی است که غیرقانونی و یا با عقد موقت با یکدیگر بوده اند و اکنون خانم باردار شده و به امید اینکه با این بچه تعهد آنها رسمی و دائمی شود، تمایل به نگه داشتن جنین خود دارد، درحالی که آقا مصر به سقط جنین است و آمادگی قبول این فرزند را ندارند، چون حتی با وجود این بچه زندگی آنها به نتیجه ای نخواهد رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا