کد خبر: 280302130261
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ چین و آمریکا بعد از  پنج سال اختلاف

گروه سیاسی- آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه سفر طولانی‌ مدت خود به چین را از روز یکشنبه آغاز کرد؛ به این امید که پیچیدگی‌های بین دو کشور را کاهش دهد.

اما موضع قاطعانه چین نشان می‌دهد که این دیدار به همان اندازه که درباره تنش‌زدایی خواهد بود، یک نوع رویارویی هم خواهد بود. به گزارش نیویورک‌تایمز، به گفته چین، ایالات متحده یک قدرت هژمونیک و رو به زوال است که به دنبال سلطه خود در نقاطی است که حیاط خلوت چین به حساب می‌آید، از جمله تایوان که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند.

بلینکن ارشدترین مقام آمریکایی است که از سال۲۰۱۹ به چین سفر می‌کند و او اولین وزیر امور خارجه‌ای خواهد بود که از زمان سفر مایک پمپئو در سال۲۰۱۸ در بحبوحه جنگ تجاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا با پکن، به آنجا می‌رود.

به گزارش الجزیره، انتظار می‌رود بلینکن با وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، یا دیپلمات ارشد وانگ یی دیدار کند. مشخص نیست که آیا او مانند پمپئو در ژوئن۲۰۱۸ با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار خواهد کرد یا خیر، اما دیدار زمانی قابل توجه می‌شود که رئیس‌جمهوری چین روز جمعه با بیل گیتس، غول فناوری آمریکا دیدار داشته است.

به گفته دانیل کریتن‌برینک، دستیار وزیر امور خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوسیه، تمرکز اصلی سفر بلینکن، ایجاد مجدد «کانال‌های ارتباطی» برای «بررسی برداشت‌های نادرست و جلوگیری از اشتباه محاسباتی» خواهد بود؛ درحالی‌که به‌دنبال تضمین این موضوع است که رقابت بین ابرقدرت‌های رقیب به «تعارض» تبدیل نمی‌شود.

ماه گذشته، یک جت جنگنده چینی نزدیک بود با یک هواپیمای تجسسی آمریکایی که بر فراز فضای هوایی بین‌المللی در دریای چین جنوبی پرواز می‌کرد، برخورد کند و فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا مدعی شد که خلبان چینی «به شیوه‌ای تهاجمی و غیر ضروری» مانور داده است.

این رویداد تازه‌ترین رویداد بین دو قدرتی است که روابط آنها در دولت ترامپ تیره‌تر شد و در زمان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز دست‌نخورده باقی مانده است.

در بحبوحه روابط سرد آمریکا-چین و چشم‌اندازی مبهم برای هرگونه حل اختلاف، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیروز با هواپیمای نیروی هوایی وارد پکن شد؛ طی پنج سال اخیر این اولین سفر یک وزیر خارجه آمریکایی به چین می‌باشد

بلینکن با این سفر که از طریق آن به دنبال حل و فصل چندین بحران بین دو کشور است، به عالی‌ترین مقام دولت آمریکا تبدیل شده که از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ به چین سفر کرده است.

پس از آنکه سفر آنتونی بلینکن به پکن در ماه فوریه به دلیل پرواز “بالون‌های جاسوسی چینی” بر فراز آمریکا به تعویق افتاد، اکنون او بالاترین مقام دولت آمریکا است که از زمان شروع ریاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به چین سفر می‌کند.

انتظار می‌رود که بلینکن طی این سفر با مقامات ارشد چینی نظیر کین گانگ همتای چینی‌اش، وانگ یی دیپلمات ارشد سیاست خارجی چین و احتمالا شی جینپینگ رئیس‌جمهوری چین دیدار کند.

وزیر خارجه آمریکا طی این سفر به دنبال ایجاد کانال‌های ارتباطی باز و بادوام است تا اطمینان حاصل کند که رقابت استراتژیک میان این دو کشور وارد یک درگیری نمی‌شود.

همچنین انتظار دیگری از سفر بلینکن به چین و دیدار با مقامات این کشور وجود دارد؛ به عبارتی احتمالا این سفر دیدارهای دوجانبه دیگری را در ماه‌های آینده توسط جنت یلن، وزیر خزانه داری و جینا رایموندو، وزیر بازرگانی آمریکا هموار سازد.

این دیدار بلینکن همچنین می‌تواند زمینه را برای دیدار میان شی و بایدن در نشست‌های چندجانبه امسال فراهم کند.جو بایدن روز شنبه گفت که امیدوار است طی ماه‌های آینده با رئیس‌جمهور شی دیدار کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا