«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ کریمه کنگو؛ آپیدمی جدید در راه است؟ 

  کد خبر: 190302129386

گروه اجتماعی- تب کریمه کنگو به عنوان یکی از موارد عفونت‌های بیمارستانی مطرح و همه‌گیری‌های داخل بیمارستانی آن هم شایع است. از طرفی تب کریمه کنگو یک تهدید جدی برای کادر درمان است و باعث شیوع بیماری در بیمارستان‌ها می‌شود که ممکن است با میزان مرگ و میر بالا همراه باشد.

۱۰ مورد مبتلا به CCHF از ابتدای سال تاکنون در کشور شناسایی شدند که ۴ مورد در استان یزد، ۲ مورد استان خوزستان، یک مورد اردبیل، یک مورد فارس، یک مورد گیلان و یک مورد هم در استان سیستان و بلوچستان بوده است. عمده این افراد دامدار،‌ کشاورز و یا قصاب بودند که به بیماری مبتلا شده بودند.

در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۷۸ مورد مبتلای قطعی به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند که متاسفانه ۱۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت،‌ گفت:۱۰ مورد مبتلا به CCHF از ابتدای سال تاکنون در کشور شناسایی شدند که چهار مورد در استان یزد، دو مورد استان خوزستان، یک مورد اردبیل، یک مورد فارس، یک مورد گیلان و یک مورد هم در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا، تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو را مهم‌ترین و گسترده‌ترین بیماری ویروسی منتقل شونده از طریق کنه معرفی کرد و گفت: این بیماری در بیش از ۳۰ کشور دنیا وجود دارد. مخزن ویروس در طبیعت، کنه‌ها هستند و ویروس بین کنه‌ها و میزبان‌های مهره‌دار مختلف در گردش است؛ بنابراین ریشه‌کنی ویروس عملا امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر این بیماری می‌تواند قابل توجه باشد، تصریح کرد: متوسط میزان کشندگی آن بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخمین زده شده است و برخی منابع حتی میزان آن را تا ۸۰ درصد در زمان طغیان‌ها نیز گزارش کرده‌اند.

خروج از نسخه موبایل