کد خبر: 180103155313
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ کودکان آسیب دیده در آغوش خانواده های جدید

اصلاح آئین‌ نامه اجرایی قانون حمایت از کودکان بی‌ سرپرست و بدسرپرست و ابلاغ شیوه‌نامه آن و «مهمانی» فرزندان بی‌ سرپرست در خانواده‌ های میزبان فرزندپذیری در حالی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که به موجب آن کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرستی که در مراکز بهزیستی یا موسسات شبه خانواده به سرمی‌برند، وارد خانواده‌ها می‌شوند یا به عبارتی “مراقبت موقت” صورت می‌گیرد؛ همچنین موسساتی جدید شکل می‌گیرد که الگوی مراقبت آنها از کودکان به روش خانواده محور است که جایگزین روش‌های اردوگاهی و گروهی موجود است.

گروه اجتماعی- اکنون بیش از پنج ماه از اجرای شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست می‌گذرد و خانواده‌های متقاضی شناسایی شده‌اند. حسن این طرح این است که با تحرک مددکاری، خانواده‌های متقاضی انتخاب می‌شوند. با اتفاقاتی که در راستای حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و اجرای آیین‌نامه رقم خورده خانواده‌های مناسب هر کودک شناسایی و انتخاب می‌شوند.

سیدعلی کاظمی دبیر مرجع ملی حقوق کودک در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص روند اجرای آئین‌نامه مذکور، با بیان اینکه سال گذشته برنامه‌ریزی و جلساتی با معاونان حقوقی دادستان‌های کل کشور و مدیران اجتماعی که به عنوان مرجع استانی حقوق کودک در حال فعالیت هستند داشتیم، گفت: در راستای حمایت از حقوق کودکان چند هدف‌گذاری صورت گرفت که یکی از آنها درخصوص حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرستی بود که در مراکز بهزیستی سکونت دارند. برهمین اساس طرح میزبان و کودک مهمان تدوین شد و به دنبال اجرای آن، کودکان زیادی تحت عنوان مهمان به آغوش خانواده‌های متقاضی رفتند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست با انجام اقدامات کارشناسی و مطالعات زیادی نوشته شده، تا این لحظه با چالش جدی روبرو نشدیم و به نیازهای موجود پاسخ داده شده است، اما از آنجایی که در شیوه‌نامه به برخی موضوعات پرداخت نشده است، در حال احصاء و پیش‌بینی نیازهای احتمالی هستیم تا در شیوه‌نامه لحاظ شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا