کد خبر: 280302130222
جامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ کودک آزاری هایی که گزارش نمی شود

گروه اجتماعی- کودک آزاری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین موارد انواع خشونت‌های خانگی است.کودک آزاری یک پدیده جهان شمول است. در سرتاسر جهان نیز وجود دارد و نهادهای حمایت‌گر کودکان و نوجوانان، سمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی بسیاری در سرتاسر جهان برای حمایت از کودکان فعال هستند.

در یک دسته بندی کلی کودک آزاری به چهار دسته بزرگ «کودک آزاری جسمی»، «کودک آزاری جنسی»، «کودک آزاری روانی و عاطفی» و «مسامحه و غفلت» تقسیم می‌شوند.

علاوه بر چهار مورد کودک آزاری فوق، «کودک آزاری اقتصادی» و «کودک آزاری سیاسی» را هم می‌توان در زمره مهم‌ترین انواع کودک آزاری دانست.

مهم‌ترین شکل کودک آزاری اقتصادی، استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار در مشاغل نامناسب برای کودک است. حضور کودک در کارگاه‌های زیرزمینی و مخفی و استفاده از کودک برای جمع آوری پسماند از زشت‌ترین و خطرناک‌ترین انواع کودک آزاری‌های اقتصادی است که تحت عنوان کودکان کار در جوامع وجود دارند.

ضرب و جرح، توهین و تحقیر، بهره کشی اقتصادی، انجام هرگونه اقدام غیر قانونی و یا معاملات غیرقانونی، فحشاء نشان دادن هرگونه تصویر مبتذل و صحنه‌های زشت به کودک همگی از مصادیق وضعیت مخاطره آمیز در کودک آزاری است.

در قانون اطفال و نوجوانان برخی از مصادیق به صورت جزئی‌تر نشان داده شده است؛ مثلاً سهل انگاری در انجام وظایف در نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مصداق کودک آزاری است. ابتلای هریک از والدین به اختلالات روانی و یا بیماری‌های روانی و شخصیتی یا ابتلای والدین به بیماری‌های واگیردار جسمی از جمله موارد کودک آزاری است.

شناخت منابع اجتماعی یک فرصت مناسب برای حمایت بیشتر از کودکانی است که به هر شکلی و در هر جا حتی درون خانواده ممکن است با آسیب مواجه شوند.

اورژانس اجتماعی که با شماره تلفن ۱۲۳ در دسترس همه مردم است با هدف کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات اجتماعی تخصصی برای افراد نیازمند، انجام مداخلات اجتماعی- روانی و کمک به آزاردیده برای مداخلات انتظامی و قضائی در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس است.

پس از شماره گیری عدد ۱۲۳، با زدن کلید یک به صورت اجمالی خدمات اورژانس اجتماعی بیان می‌شود و عدد ۲ شما را مستقیماً به اپراتور وصل می‌کند تا در کمترین زمان ممکن به مشکل یا گزارش شما پاسخ و رسیدگی لازم صورت گیرد.

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال که چرا کودک آزاری‌ها معمولاً گزارش داده نمی‌شوند، گفت: آن دسته از کودک‌آزاری هایی که بیشتر به آن اشاره می‌شود کودک آزاری جسمی است.

کتک زدن، شلاق زدن و سوزاندن برخی از مصادیق عمده کودک آزاری جسمی است معمولاً آزارهای جسمی به راحتی گزارش نمی‌شوند و البته این موضوع محدود به کشورهای خاصی هم نیست. آزارگران جنسی کودکان هم عموماً از کسانی هستند که در نزدیکی کودک قرار دارند و محرم به کودک هستند به همین دلیل معمولاً آزارهای جنسی چندان گزارش نمی‌شود.

این مددکار اجتماعی افزود: گزارش کودک آزاری‌های عاطفی مثل تمسخر و تحقیر، مقایسه، نادیده گرفتن و این موارد هم حداقل در فضای جامعه ما چندان موضوعیتی ندارد.

چندان مرسوم نیست بابت آزارهای کلامی فردی از کسی شکایت کند مخصوصاً وقتی که فرد آزار دیده کودک باشد. البته آثار مخرب خشونت‌های کلامی بسیار بالاست اما به ندرت مصادیق کودک آزاری کلامی گزارشی داده می‌شود. مسامحه و غفلت هم معمولاً گزارش نمی‌شود زیرا فرد آزارگر تعمدی در آن ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا