کد خبر: 010302128007
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ گرانی لوازم خانگی صحت ندارد!

گروه صنعت، معدن و تجارت- از نیمه دوم سال گذشته، تولیدکنندگان لوازم خانگی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت محصولات خود کردند؛ در آن زمان پی گیری ها از وزارت صمت حکایت از آن داشت که اگرچه این وزارتخانه به دنبال زیان‌دهی تولیدکنندگان نیست اما افزایش قیمت باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد در غیر این صورت هر گونه گرانی اقدامی غیرقانونی محسوب خواهد شد.

با این حال، تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون توجه به این موضوع از سیاست خود مبنی بر افزایش قیمت آن هم بدون مصوبه قانونی عقب نشینی نکردند. نکته قابل توجه آنکه با ورود به سال جدید نیز مجدد شاهد افزایش قیمت برخی دیگر از محصولات این صنعت بودیم.

در واقع تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون دریافت مجوز قانونی دو مرتبه قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. آن هم در بازاری که به اذعان متولیان دچار یک رکود عمیق از نظر تقاضا شده است.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده و اگرچه قرار بود از پایان سال ۱۴۰۰ این ممنوعیت لغو شود اما وزارت صمت اعلام کرد که برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی ندارد و در عوض به دنبال توسعه این صنعت و افزایش صادرات است.

این در حالیست که ممنوعیت واردات لوازم خانگی همزمان با خودرو انجام شد که با توجه به وضعیت بغرنج بازار خودرو، ممنوعیت واردات از این صنعت برداشته شد اما به نظر می‌رسد مسئولان توجهی به بازار لوازم خانگی ندارند؛ بازاری که در حال تبدیل شدن به یک بازار انحصاری است و به نظر می‌رسد راهی را می‌رود که صنعت خودروسازی رفت.

البته صنعت خودروسازی با لوازم خانگی تفاوت‌هایی هم دارد؛ اول آنکه خودروسازان به هیچ وجه اجازه افزایش قیمت محصولات خود را بدون مجوز ندارند حال آنکه می‌بینیم تولیدکنندگان لوازم خانگی با دور زدن قانون، هر چند وقت یک بار اقدام به افزایش قیمت بدون مجوز می‌کنند.

موضوع دوم نیز آنکه فعالان صنعت لوازم خانگی با این بهانه که حدود ۱۵۰۰ تولیدکننده در این صنعت فعال هستند، خطر انحصار را توجیه می‌کنند و معتقد هستند بازار لوازم خانگی «نمی‌تواند» انحصاری شود.

 انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در بیانیه‌ای اعلام‌کرد: شائبه افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت برخی محصولات لوازم خانگی داخلی نسبت به قیمت جهانی محصولات مشابه برندهای خارجی صحت ندارد.انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص شفاف سازی افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه این انجمن آمده است: نظر به جایگاه انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در کسوت قدیمی‌ترین تشکل ملی این صنعت و عطف به اظهار نظرهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی، موارد ذیل را به نمایندگی از ۳۰۰ عضو فعال انجمن در دو طیف محصول‌سازان و قطعه‌سازان، جهت تنویر و آگاهی بخشی افکار عمومی مورد تأکید قرار می‌دهد.

شائبه افزایش ۲ تا سه برابری قیمت برخی محصولات لوازم خانگی تولید داخل نسبت به قیمت جهانی محصولات مشابه برندهای خارجی صحت نداشته و این در حالی است که با وجود افزایش قابل توجه برخی مؤلفه‌های مترتب بر تولید نظیر نرخ ارز، قیمت مواد اولیه داخلی، حقوق و دستمزد، حمل و نقل، تورم جاری و غیره در مقایسه با تیر ماه سال ۱۴۰۱، تغییر قیمت محصولات لوازم خانگی ایرانی، کمتر از قیمت محصولات خارجی بوده و فاصله زیادی با میزان نادرست اعلام شده دارد.

این بیانیه می‌افزاید: هیچ‌یک از تولید کنندگان عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران علاقه‌ای به هرگونه افزایش قیمت در محصولات تولیدی خود نداشته و افزایش قیمت در برخی محصولات، فقط به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های مترتب بر تولید بوده که به‌طور طبیعی بر بهای تمام شده محصول نهایی اثرگذار است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا