کد خبر: 300202127732
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ گره کور تجرد گرایی 

گروه اجتماعی-براساس آمارهای اعلام شده از سوی متخصصان حوزه جمعیت، نرخ رشد جمعیت از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ و طی ۲۰ سال، از نرخ ۳.۹ به ۱.۶ و از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰ به ۰.۶ کاهش یافته؛ با این تفاسیر پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که از سال ۱۴۲۰ به بعد رشد جمعیت منفی شود.

در این میان یک پژوهشگر تحولات جمعیت با تاکید بر لزوم طراحی سیاست‌های مشوق جمعیتی و تاثیر آن در افزایش زادآوری می‌گوید: علاوه بر راهبردهای اقتصادی باید پیوست‌های رسانه‌ای و فرهنگی هم وجود داشته باشد تا سبک زندگی که امروز فرزند را ارزش نمی‌پندارد، تغییر کند.

صالح قاسمی، کارشناس و پژوهشگر اجتماعی گفت:  رشد جمعیت را لازمه رشد اقتصادی دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ دانشمند اقتصادی به این مطلب قائل‌اند که رشد جمعیت موتور محرک رشد اقتصاد است و رشد اقتصادی بدون رشد جمعیت امکان‌پذیر نیست.

این پژوهشگر تحولات جمعیت گفت: جمله‌ای که در پژوهش‌های اخیر خیلی پرتکرار شده این است که طی ۸۰ سال گذشته هیچ نمونه‌ای در دنیا نداریم که رشد جمعیتی مثبتی داشته باشد و رشد اقتصادی آن ثابت مانده باشد؛ بنابراین اینکه رشد جمعیت در کشوری منجر به رکود اقتصادی شود جمله دقیق و علمی نیست و ریشه رکود اقتصادی را باید در جای دیگری به جز رشد جمعیتی جستجو کرد.

قاسمی با اشاره به رشد شاخص‌های اقتصادی کشورمان نسبت به ۴۰ سال گذشته تصریح کرد: جمعیت برای رشد اقتصادی شرط لازم است؛ اما کافی نیست و نیازمند نظامات مدیریتی و برنامه‌ریزی هستیم.

وی افزود: باتوجه‌ به اینکه فشار تقاضا موجب ارتقاء بهره‌وری و مدیریت می‌شود، در بازار اقتصادی هم همین‌طور است و این راهی ندارد جز رشد جمعیت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا