کد خبر: 030902144167
روزنامهسلامت و رفاه

« عصراقتصاد» بررسی می کند؛ ۱۵۰ کمبود پزشکی قانونی در ایران 

سالانه قریب به دو و نیم میلیون پرونده به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

گروه اجتماعی-سی‌امین سالروز تاسیس سازمان سازمان پزشکی قانونی با شعار «سی سال خدمت و پیشرفت مستمر» گرامی داشته می‌شود.

«اخلاق‌مداری و تکریم ارباب رجوع»، «مجهز شدن روزافزون به علم روز دنیا» و همچنین «افزایش بهره‌وری سازمان پزشکی قانونی در حوزه‌های مختلف» را از جمله رویکردها و برنامه‌های اصلی این سازمان است.  تعداد مراکز پزشکی قانونی در نقاط مختلف کشور که در سال ۱۳۷۲ تنها ۵۰ مرکز بود، امروز به ۴۷۰ مرکز افزایش یافته است؛ البته با این وجود، همچنان ۱۵۰ شهرستان کشور فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند.

راه‌اندازی ۴۹ مرکز پزشکی قانونی در شهرستان‌های مختلف طی سال گذشته، از جمله اقدامات پزشکی قانونی است. سازمان پزشکی قانونی در راستای تسهیل ارائه خدمات به مردم و مراجعان، در حدفاصل سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، تعداد ۶۳ پروژه نیمه‌تمام را به اتمام رساند.

عباس مسجدی گفت: توجه سازمان پزشکی قانونی به مقوله «استقلال مدیریت کیفی خدمات آزمایشگاهی»، صرفه جویی‌های قابل توجهی را در هزینه‌ها در پی داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به هماهنگی و تعامل مثبت این سازمان و وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف گفت: سالانه قریب به دو و نیم میلیون پرونده به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌شود که از این تعداد، یک و نیم میلیون پرونده در حوزه معاینات تخصصی هستند.

وی با اشاره به عدم تعطیلی مراکز پزشکی قانونی در دوره‌های اوج بیماری کرونا، اظهار کرد: طی سه سال گذشته به ویژه در دوران شیوع کرونا در کشور، قریب به ۵ هزار پرونده به صورت مجازی مورد رسیدگی قرار گرفتند.

مسجدی تصریح کرد: عملکرد به موقع پزشکی قانونی در مواقع بحرانی و برخی حوادث خاص، سبب خنثی شدن نقشه‌های دشمنان می‌شود کمااینکه ورود و عملکرد به موقع پزشکی قانونی در ماجرای آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود و شناسایی پیکر ۳۲ از جانباختگان در کمتر از ۴۸ ساعت، از تنش‌آفرینی دشمنان در این قضیه جلوگیری به عمل آورد.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته سازمان بدون استفاده از بودجه‌های دولتی و با اتکا به ظرفیت‌های استانی موفق به راه اندازی ۴۳ مرکز پزشکی قانونی در کشور شد.

همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲، ۶۳ پروژه عمرانی را در کشور احداث کرده و به پایان رسانده است که از جمله آن‌ها پروژه واحد شرق تهران و استان گلستان است که با سرعت و در زمان کوتاهی به بهره‌برداری رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا