کد خبر: 260202127400
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ آبی پوشان جاده مخصوص راهی عمان می شوند

زینب غضنفری – بازارهای صادراتی منطقه برای محصولات خودروسازان و قطعه سازان داخلی همواره جذاب بوده و اکنون که شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروساز خاورمیانه، عزم خود را جزم کرده تا رکورد تولید سالیانه خود را بشکند و سرعت تولید را بالا برده، توسعه بازار فروش محصولات و گسترش صادرات را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین راستا، گام نخست همکاری شرکت ایران خودرو برای حضور قدرتمند و فعال در کشور عمان برداشته شد. چندی پیش، در سفر هیاتی از سه بخش دولتی، خصوصی و اتاق بازرگانی و شورای تجارت عمان به ایران، وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان ضمن ابراز شگفتی از پیشرفت‌های قابل توجه شرکت ایران خودرو، از تمایل این کشور برای امضای تفاهم‌نامه جهت افتتاح خط تولید محصولات این شرکت خبر داد. قرار است کارگروهی مشترک برای بررسی موضوع تفاهم‌نامه تشکیل شود و پس از نهایی شدن آن، ظرف مدت یک ماه آینده این تفاهم‌نامه همکاری آماده امضا خواهد شد.

به عقیده وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو در کلاس رقابتی با خودروهای جهانی قرار دارد.

این صحبت‌ها و تمایل کشورهای همسایه برای همکاری با خودروسازان داخلی بیانگر آن است که با وجود مشکلات و چالش‌های فراوانی که صنعت خودروی ایران با آن‌ها درگیر است، پیشرفت‌های زیادی در این صنعت به وقوع پیوسته و مشتریان خارجی نسبت به تولید محصولات باکیفیت در این شرکت یقین حاصل کرده‌اند؛ پیشرفت‌هایی که در بیشتر اوقات در سایه چالش‌ها و بازی‌های سیاسی، گم یا نادیده گرفته شده است.

تولید محصولات با استانداردهای بین‌المللی و همچنین آزمون‌های استانداردی محصولات ایران خودرو که در برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود را باید از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در عقد این تفاهم‌نامه دانست.

استانداردهای ۸۵گانه ازسخت‌گیرانه‌ترین الزامات استانداردی صنعت خودرو است و در برخی کشورهای تولیدکننده همچون چین، برزیل، هند و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس از الزامات استاندارد خودرو محسوب نمی‌شود اما؛ با این وجود در تمامی‌محصولات ایران خودرو لحاظ شده است و حذف محصولاتی نظیر سمند و پژو ۴۰۵ و جایگزینی با محصولات به‌روزتر، از نتایج رعایت این استاندارد به شمار می‌رود.

استانداردهای ۸۵گانه از میزان صدای خودرو و تجهیزات روشنایی و اطلاعات بدنه خودرو تا تجهیزات رفاهی و ایمنی را دربرمی‌گیرد که هر چند برخی از آنها  می‌تواند در نگاه اول اساسی به نظر نرسد اما؛ وجود آن یکی از مزیت‌های محصولات ایرانی در مقایسه با سایر رقبا است.

چنین مزیت‌های رقابتی عمانی‌ها را به پای میز کشانده و ایران خودرو نیز از ظرفیت بالای بازار گسترده عمان در جهت همکاری‌های مشترک در زمینه‌های تولید و توزیع خودرو و قطعات نفع خواهد برد و همچنین از ظرفیت بازار بین‌المللی عمان برای صادرات محصول و همکاری در زمینه تولید مشترک قطعات یدکی و تولید خودروهای الکترونیکی که جزو راهبردهای این خودروساز به شمار می‌رود، استفاده خواهد کرد.

به این ترتیب، انتظار می‌رود گروه صنعتی ایران خودرو سهم قابل توجهی را در بازار کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و به‌ویژه عمان کسب کند و بیش از پیش در بازار بین‌المللی خودرو حاضر باشد و بتواند در رقابت با سایر خودروسازان، توان تولید خود را، هم از نظر کمی‌و هم از نظر کیفی بالا ببرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا