کد خبر: 200103155581
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ ارز صادراتی در مسیر شفافیت

بانک مرکزی اعلام کرد به زودی لیست دریافت کنندگان ارز کالایی را به منظور شفاف سازی منتشر می‌کند.

گروه بانک، بیمه وبورس- مصطفی قمری وفا – مدیر روابط عمومی بانک مرکزی – با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در رسانه ملی گفت: نرخ ارز بازار قاچاق طبق تاکید بانک مرکزی، به کالاهای اساسی و واردات قانونی مربوط نمی‌شود و بانک مرکزی به زودی لیست دریافت کنندگان ارز کالایی را به منظور شفاف سازی، منتشر می‌کند.

سال گذشته ۴۴۰کارت بازرگانی با بدهی بالای یک‌میلیون دلار تعلیق شد؛ این خبری بود که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت چندی پیش مطرح کرد. اما در پی آن محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مهلت ۶ماهه به کارت‌های بازرگانی تعلیق‌شده خبر داد. با وجود این، عضو هیات رئیسه کمیسیون صادرات اتاق ایران می‌گوید سخنان پورابراهیمی در حد پیشنهاد است و کارت‌ها هنوز معلق هستند.

۴۴۰کارت بازرگانی با بدهی بالای یک‌میلیون دلار تعلیق شد؛ این خبری بود که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت چندی پیش مطرح کرد. اما در پی آن محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مهلت ۶ماهه به کارت‌های بازرگانی تعلیق‌شده خبر داد. با وجود این، عضو هیات رئیسه کمیسیون صادرات اتاق ایران می‌گوید سخنان پورابراهیمی در حد پیشنهاد است و کارت‌ها هنوز معلق هستند.

مساله رفع تعهد ارزی و مشکلات آن سابقه‌‌‌‌‌ای نزدیک به ۷۰ سال‌در ایران دارد و از دهه‌۳۰ شمسی می‌توان مباحثی حول این مساله دید. روز ۲۰ شهریور سال‌جاری این خبر ‌بار دیگر در جامعه بازرگانی کشور مطرح شد.

در این تاریخ، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه‌تجارت، در سخنانی اعلام کرد بیش از ۴۴۰کارت بازرگانی تعلیق شده‌اند زیرا بدهی سررسید‌شده بالای یک‌میلیون دلار داشته‌‌‌‌‌اند. اظهاراتی که رنگ و بوی سختگیری بیشتر در این زمینه را داشت.

او همچنین از تعلیق ۹۰کارت بازرگانی بدون بدهی سررسید‌شده اما با رفتار «مشکوک» خبر داد، ولی با این حال محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز پنجشنبه، ۳۰ شهریور از اعطای مهلت ۶ ماهه به صاحبان کارت‌های تعلیق‌‌‌‌‌شده برای تسویه‌حساب و بازگشت به چرخه صادرات خبر داد؛ او اذعان کرد رفع تعهد ارزی به شکل کنونی مشکلات بسیار زیادی دارد تا جایی‌که برخی از محصولات کشور را تاجران پاکستانی و افغانستانی صادر می‌کنند، نه خود تاجران ایرانی هرچند توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

اما فعالان اقتصادی، از جمله نایب‌رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گویند کارت‌های تعلیق شده همچنان معلق هستند و این سخنان پورابراهیمی در حد پیشنهاد است و تا مصوبه یا مقرره‌‌‌‌‌ای در کار نباشد عملی نخواهد شد. به گفته این فعالان مسائل ارزی، از جمله چارچوب تعیین‌‌‌‌‌شده توسط بانک‌مرکزی برای این کار، موجب ایجاد مشکلات فراوان برای فعالان حوزه صادرات، به‌ویژه در یکی از حساس‌‌‌‌‌ترین بخش‌های کشور یعنی بخش کشاورزی است.

هرچند سهم صادرات این بخش ۷‌درصد از کل بازار صادرات است اما اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم آن بیش از ۲۰‌میلیون نفر را دربر می‌گیرد. با این وجود دولت از سال‌۱۳۹۷ با تصویب و ابلاغ مصوبه‌‌‌‌‌های گوناگون و بعضا متضاد موجب ایجاد مشکلاتی برای صادرکنندگان همه بخش‌ها از جمله در بخش کشاورزی شده‌است.

امسال سال‌برداشت پسته پس از دوسال است؛ محصولی که به‌تنهایی بیش از ۹۰‌ درصد صادرات کشور را تشکیل می‌دهد، اما این سال‌مصادف با عرضه پسته از سوی تولیدکنندکان بزرگ از جمله آمریکا به بازار است، از همین‌رو در حال‌حاضر اقدامات دولت بیش از پیش باید متوجه بخش کشاورزی و مهم‌تر از همه بازار پسته باشد که محصولات آن باید تا پیش از کریسمس و آغاز سال‌نوی چینی به بازارهای جهانی برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا