کد خبر: 020402130682
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ تورم در کمین اقتصاد اروپا 

گروه اقتصاد- تورم منطقه یورو در ماه مه به ۶.۱ درصد رسید و لوکزامبورگ کمترین نرخ تورم سالانه را ثبت کرد.


یورواستات در گزارش نهایی خود نشان داد، تورم سالانه در منطقه یورو در ماه مه به ۶.۱ درصد رسید، در حالی که نرخ ماهانه بدون تغییر باقی ماند؛ هر دو رقم مطابق با ارقام اولیه بود.

در کل اتحادیه اروپا، تورم در ماه مه به ۷.۱ درصد رسید، در حالی که نرخ ماهانه بدون تغییر باقی ماند.

سهم عمده در نرخ تورم سالانه منطقه یورو، مواد غذایی، تنباکو و پس از آن خدمات و کالاهای صنعتی غیر انرژی بودند.

شاخص قیمت مصرف کننده اصلی که شامل انرژی، غذا و تنباکو نمی‌شود، در ماه مه ۵.۳ درصد به صورت سالانه و ۰.۲ درصد در سطح ماهانه افزایش یافت که مطابق با ارقام اولیه هستند.

در اتحادیه اروپا، بالاترین نرخ تورم سالانه در مجارستان با ۲۱.۹ درصد و لهستان و چک با ۱۲.۵ درصد ثبت شده است و لوکزامبورگ کمترین نرخ تورم سالانه را داشت که به دو درصد رسید.

میانگین تورم آلمان در سال ۲۰۲۳ به ۶.۲ درصد خواهد رسید.

موسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo) اعلام کرد که نرخ تورم بالا در آلمان از طریق کاهش قدرت خرید و افزایش قابل توجه هزینه‌های تامین مالی بر هزینه‌های مصرف‌کننده و فعالیت‌های ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد.

این موسسه در پیش‌بینی اقتصادی خود در بهار ۲۰۲۳ اشاره کرد که کاهش تنگناهای عرضه برای محصولات واسطه‌ای و کاهش قابل توجه قیمت انرژی به بهبود فعالیت صنعتی کمک خواهد کرد.

انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی تعدیل‌شده با قیمت در سال جاری ۰.۱ درصد کاهش یابد، پیش از اینکه در سال ۲۰۲۴ رشد ۱.۷ درصدی داشته باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم سالانه آلمان در سال ۲۰۲۳ به‌طور متوسط ۶.۲ درصد باشد که کمی کمتر از سال قبل است، در حالی که در طول سال ۲۰۲۴ به ۲.۲ درصد کاهش یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا