کد خبر: 260202127379
اقتصاداقتصاد کلاندولتراه و مسکنروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ جاده ابریشم احیا می شود 

گروه اقتصاد-وزیر راه و شهرسازی گفت: راه ابریشم که یک کرویدور بین المللی است احیا خواهد شد و ایران به قطب کریدور آسیا تبدیل می شود.

مهرداد بذرپاش گفت: در سفر به امارات جلسات متعددی در خصوص کریدور انجام شده است و ظرفیت‌های ایران نیز اعلام شد.

وی در ادامه افزود: توافقات ریلی نیز برای سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است و به زودی شاهد سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از راه ابریشم گفت: ایران در گذشته کریدور بین المللی بوده است و راه ابریشم دوباره احیا خواهد شد تا از طریق کریدورهای بین المللی درآمدی بیشتر از درآمد نفتی به دست بیاوریم و این کریدور فرصت خوبی برای ایران خواهد بود.

راه ابریشم یا همان جاده ابریشم (Silk Road)، شبکه راه های به هم پیوسته ای است که در گذشته با هدف بازرگانی و تجارت بین کشورهای آسیایی احداث شده است.

این جاده شرق و غرب و جنوب آسیا را به هم وصل می کرد و همچنین آسیا را به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند می داد. این مسیر تا سده پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا شناخته می شد.

این جاده سالیان سال به عنوان مهم ترین جاده دنیا معرفی می شد و دلیل اهمیت بسیار بالای آن علاوه بر آن که تجارت بین کشورها و پادشاهی ها و امپراتوری های مختلف را ممکن می ساخت، این بود که از طریق جاده ابریشم تنها کالا نبود که بین کشورها رد و بدل می شد، بلکه از این راه بسیاری از باورهای فکری و مذهبی ملل مختلف، از اسلام گرفته تا مسیحیت و بودیسم و هندوئیسم بین مردم منتقل می شد و همچنین مردم کشورهای مختلف را از شرایط حاکم در دیگر کشورها آگاه می کرد.

در آن زمان جاده ابریشم با وصل کردن ملت های مختلف به هم باعث رشد ایده ها و اختراعات و در نهایت تولید محصولات بی نظیر می شد که بسیاری از کشورها در نتیجه آن پیشرفته و مستقل می شدند.

البته لازم به ذکر است که جاده ابریشم در آن زمان راه اصلی انتقال بیماری های واگیردار از قبیل طاعون بوده که همین موضوع در قرن دوم و سوم سبب کاهش جمعیت در چین و مدیترانه شده بود که در نتیجه باعث تضعیف و آسیب پذیری امپراطوری های این مناطق شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا