کد خبر: 030402130751
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ در روسیه چه خبر است؟

گروه سیاسی- ماه‌ها بود که خبرهایی پراکنده از اختلاف میان پریگوژین و نیروهای واگنر با نیروهای ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو، به گوش می‌رسید و واگنری‌ها، ارتش روسیه را به بی کفایتی در جنگ اوکراین و عدم پشتیبانی از خود در این جنگ متهم می‌کردند و پریگوژین نیز هر از گاهی تهدید می‌کرد نیروهای خود را از خطوط مقدم جنگ خارج کند.

نمونه اخیر چنین اختلافی را در جنگ بر سر باخموت شاهد بودیم که پریگوژین بارها وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که از نیروهای این گروه در میدان نبرد حمایت نمی‌کند و تجهیزات کافی به آنها نمی‌رساند. در آخر هم پریگوژین دستور داد نیروهای واگنر از این شهر خارج شوند و کنترل آن در اختیار نیروهای روسیه گذاشته شود که پس از ماه‌ها نبرد نتوانسته بودند آن را تصرف کنند.

اختلاف پنهان و آشکار میان دو طرف ادامه یافت تا اینکه شب گذشته پریگوژین در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند و او انتقام خواهد گرفت.

پریگوژین که زمانی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه محسوب می‌شد و به او “سرآشپز پوتین” هم می‌گفتند، در پیامش گفت: شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود.

رسانه‌های روسی می‌گویند با بالا گرفتن تنش میان ارتش روسیه و گروه مزدور واگنر، کرملین با دستور آماده باش حداکثری به نیروهای نظامی این کشور، یگان‌های ویژه را در نقاط حساس شهر روستوف و مسکو مستقر کرده است.

نیروهای زرهی در مقابل وزارت کشور در مسکو مستقر شده‌اند و در نقاط دیگری از این شهر هم خودروهای زرهی موضع گرفته‌اند. هم‌چنین دسترسی به میدان سرخ مسکو نیز غیر ممکن شده است.

در همین حال، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر مدعی شده که نیروهای او در چند نقطه مرزی از داخل خاک اوکراین وارد خاک روسیه در منطقه روستوف شده‌اند.

هم‌زمان درگیری‌هایی میان نیروهای روسیه و واگنر در شهر روستوف در نزدیکی مرز اوکراین گزارش شده است و نیروهای واگنر یک هلیکوپتر ارتش روسیه را ساقط کرده‌اند. روستوف در ۱۰۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

از سوی دیگر فرماندار شهر روستوف با صدور هشداری از شهروندان خواسته در خانه خود بمانند.واسیلی گولوبف، فرماندار روستوف در تلگرام نوشته: «وضعیت کنونی نیازمند تمرکز حداکثری تمامی نیروها بر حفظ نظم و قانون است».

او گفته نیروهای پلیس و دیگر نهادهای انتظامی و نظامی در حال انجام همه اقدامات ضروری برای حفظ امنیت شهروندان و منطقه هستند.

در همین حال با طلوع خورشید نیروهای واگنر در مناطق مختلفی از روستوف مشاهده شده‌اند و بنا بر گزارش‌ها مناطقی از جمله اداره پلیس در بودیونوفسکی، دفتر وزارت کشور و دفتر سرویس امنیت داخلی را به تصرف خود درآورده‌اند.

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک پرونده جنایی را در مورد درخواست برای شورش مسلحانه در پی اظهارات یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر، باز کرد که می‌تواند ۲۰ سال زندان برای او داشته باشد.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد: در رابطه با این اظهارات، FSB روسیه یک پرونده جنایی در مورد دعوت به شورش مسلحانه باز کرد. ما خواستار توقف فوری اقدامات غیرقانونی هستیم.

پیش از این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی درباره حمله موشکی ارتش روسیه به اردوگاه‌های متعلق به گروه واگنر صحت ندارد.

مسکو با اعلام صدور دستور بازداشت پریگوژین، رهبر واگنر، به اعضای این گروه ضمانت امنیتی داد تا به مواضع خود برگردند.وزارت دفاع روسیه به اعضای واگنر گفت: شما فریب خوردید و به ماجراجویی جنایتکارانه کشیده شدید.

در این بیانیه آمده است: ما مبارزان گروه‌های “واگنر” PMC را خطاب قرار می‌دهیم. شما فریب کار جنایتکارانه پریگوژین و شرکت در یک شورش مسلحانه را خورده‌اید. بسیاری از همرزمان شما از چندین واحد قبلاً به اشتباه خود پی برده و درخواست کمک کرده‌اند تا سالم به منطقه بازگردند.

این وزارتخانه گفت: چنین کمک‌هایی از سوی ما قبلاً به همه جنگجویان و فرماندهانی که درخواست کرده بودند ارائه شده است. ما از شما می‌خواهیم که درایت بخرج دهید و در اسرع وقت با مقامات وزارت دفاع روسیه یا سازمان‌های اجرای قانون در تماس باشید. ما امنیت همه را تضمین می کنیم.

یوگنی پریگوژین مدعی شده است که او و نیروهایش به روستوف در جنوب روسیه رسیده‌اند.

رئیس گروه واگنر گفت: ما در فرماندهی روستوف هستیم. اماکن نظامی از جمله فرودگاه تحت کنترل ماست. هواپیمای نظامی که برای عملیات برخاسته بود، طبق برنامه حرکت کرده و هیچ مشکلی وجود ندارد. هواپیمای پزشکی نیز بدون مشکل پرواز کرده است.

تنها کاری که ما کردیم، کنترل کردن اوضاع است تا هواپیماهای مهاجم مواضع ما را مورد هدف قرار ندهند. آن‌ها باید مواضع اوکراین را هدف قرار دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا