کد خبر: 040203157133
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ روزشمار سقوط نتانیاهو

رژیم صهیونیستی که به دلایل مختلف؛ ازجمله بحران‌های تشدید شده اقتصادی و سیاسی داخلی، شکست در مقابل مقاومت، ناکامی در دستیابی به اهداف توهمی جنگ در غزه و ضربات سنگین محور مقاومت به آن در «نقطه ضعف» قرار گرفته است، مدتی است به دست و پا زدن افتاده و با بسیج تمامی ظرفیت‌های خود و همچنین اقدامات کور در تقلا برای دستاوردسازی است تا با استفاده از آن به‌عنوان خوراک رسانه‌ای، وجهه فروپاشیده بین‌المللی و داخلی خود را بازیابد.

گروه سیاسی-مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصربه‌فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش «افسانه‌ای» ادعایی آن ارزیابی می‌کنند.

این عملیات باعث آغاز تجاوزات وحشیانه ارتش رژیم اشغالگر به مناطق مسکونی در نوار غزه شد و وارد صد و هفتمین روز شده است.

رژیم صهیونیستی که قبل از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی نیز شاهد بحران‌های داخلی بود، اکنون و پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز این عملیات شاهد تشدید این بحران‌ها است.

این بحران‌ها محدود به یک حوزه خاص نبوده و ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد. خسارت‌های اقتصادی عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی از بارزترین پیامدهای این جنگ است که اشغالگران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نگران تاثیر آن بر بخش‌های حیاتی خود هستند. رسانه‌های عبری در این باره اذعان کرده‌اند که رویارویی‌های جاری در نوار غزه چالش‌های متعددی را برای اقتصاد رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

بانک «پوعلیم» بزرگترین بانک رژیم صهیونیستی بر پایه میزان دارایی‌ها، پیش‌بینی کرده است که جنگ با حماس دست‌کم ۲۷ میلیارد شِکِل (۶.۸ میلیارد دلار) برای اقتصاد این رژیم هزینه خواهد داشت.

شاخص‌ها در برهه فعلی حاکی از سقوط ارزش شِکل رژیم صهیونیستی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار است و این سقوط به شکلی بوده است که تاکنون بی‌سابقه بوده و به این حد نرسیده بود؛ طوری که با وجود مداخله بانک مرکزی رژیم اشغالگر با تزریق ۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از بازار مبادلات، اما نرخ ارز از ۳.۹۵ شِکِل در برابر دلار فراتر رفت. این آمار نشان می‌دهد که اقدام بانک مرکزی تل‌آویو بی‌ثمر بوده و یک تصویر اولیه از میزان فروپاشی اقتصادی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

عملیات مقاومت فلسطین همچنین به اختلافات و بی‌اعتمادی زمینه‌ای میان دستگاه نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی دامن زد طوری که رسانه‌های عبری اعتراف کرده‌اند که رژیم صهیونیستی در نتیجه عملیات طوفان الاقصی در لبه یک پرتگاه عمیق سیاسی قرار گرفته و پیامدهای جنگ منجر به سرنگونی طبقه حاکم بر این رژیم خواهد شد.

روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی در این باره نوشت: اسرائیل در آستانه یک زلزله سیاسی است. مانند همه زلزله‌ها، نمی‌دانیم چگونه یا چه زمانی رخ می‌دهد، اما در راه است. فاجعه هفتم اکتبر منجر به تغییر اساسی در صحنه سیاسی اسرائیل شد؛ عقل سلیم این نتیجه را حکم می‌کند، سابقه تاریخی آن را تایید می‌کند و نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده اجتناب‌ناپذیر بودن آن است.

در این خصوص، حسین کنعانی مقدم، دبیر انجمن بین‌المللی ضد صهیونیستی با بیان این‌که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند هزینه خطای استراتژیک صهیونیست‌ها را بدهند، خاطرنشان کرد:‌ شکاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی عمیق‌تر شده و بایدن تلاش می‌کند صف خود را از اقدامات نتانیاهو جدا کند.پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، مقامات رژیم صهیونیستی اشتباهات اطلاعاتی و راهبردی زیادی را مرتکب شده و با تحلیل‌های نادرست از شرایط، فکر می‌کردند می‌توانند در مدت کوتاهی کار را در غزه یکسره و به اهداف خود دست یابند.

در واقع رژیم صهیونیستی با اشتباهات راهبردی متعدد به نوعی به یک خودکشی ناخواسته دست زده که این اقدام به اختلاف میان آمریکا و اسرائیل و اختلاف در هیات حاکمه رژیم صهیونیستی منجر و شکست هیمنه این رژیم را در ابعاد نظامی و اطلاعاتی در پی داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا