کد خبر: 020203156788
آموزشروزنامه

« عصراقتصاد » گزارش می دهد؛ سهم زنان در حال تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای

عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور باب رابر توصیف کردن تعداد دانشجویان زن نسبت به مرد در این دانشگاه، گفت: میزان خانم های دانشجو در این دانشگاه رو به افزایش است و این فرصت خوبی برای موضوع مشاغل زنان است.

در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دانشجوی خانم در دانشگاه فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند و این آمار همچنان در حال افزایش است. از سوی دیگر بانوان در این دانشگاه تمایل بیشتری برای تحصیلات دانشگاهی دارند و این یک افتخار است.

گروه اجتماعی- خسرویان در نشست خبری اولین کنفرانس ملی مهارت و ایده که صبح دیروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، تاکید کرد:در دانشگاه فنی و حرفه ای همه تلاش ها بر این است که بتوانیم با همکاری همه ذینفعان دولتی و بخش خصوصی، ساماندهی آموزش ها در کشور به خوبی انجام شود.

مطالب پیشنهادی

وی با تشریح برنامه های اولین کنفرانس ملی مهارت و ایده بیان کرد: این کنفرانس در روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در این کنفرانس سه بخش طراحی شده که یک بخش آن مربوط به مقالاتی است که از طریق پژوهشگران و دانشگاهیان ارسال شده و از طریق کمیته علمی کنفرانس، داوری های لازم در مورد مقالات صورت گرفته است.

خسرویان اظهار کرد: بخش دیگر این کنفرانس، نشست های سیاستی است که با حضور بخش دولتی و خصوصی و اعضای آموزش عالی برگزار می شود و در آن چالش های مرتبط با توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس کنفرانس ملی مهارت ایران برگزاری کارگاه های آموزشی را از دیگر بخش های این کنفرانس اعلام کرد و گفت:افتتاحیه این کنفرانس روز دوشنبه با سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران برگزار می شود.

خسرویان درخصوص تعداد مقالات این کنفرانس ادامه داد: ۲۸۳ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد ۵۱ درصد مقالات مورد پذیرش واقع شده و ۴۵ مقاله نیز برای کنفرانس نهایی شده است.همچنین ۲۵ درصد این مقالات به صورت شفاهی ارائه می شود.

وی درباره محور مقالات و رویکرد مقالات بیان کرد: حکمرانی مهارت، اشتغال، فناوری های نوین در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای، آینده پژوهی و مهارت آموزی و اشتغال و آینده مشاغل از جمله مهم ترین محورهای مقالات ارائه شده در این کنفرانس است که با هدف شکل دهی به اکوسیستم تصمیم گیران در حوزه مهارتی کشور تعیین شده اند.

رئیس کنفرانس ملی مهارت ایران توضیح داد: در بخشی که حکمرانی مهارت است همه ذینفعان از جمله دانشگاه علمی و کاربردی، ارائه خواهند داشت و به تبیین سیاست های این دانشگاه می پردازند. تقریبا در ۶۸ درصد مقالات، آموزش عالی اعم از دانشگاه تهران، تربیت مدرس و بخش مشاغل مشارکت دارند.

همچنین ۶۰ درصد مقالات این کنفرانس نیز از سوی بخش دولتی و ۴۰ درصد هم از سوی صاحبان مشاغل بخش خصوصی ارائه می شوند.

وی بیان کرد: از آنجایی که این کنفرانس در حوزه مهارت برای اولین بار است که برگزار می شود، آن را به صورت ملی در نظر گرفته ایم و تلاش می کنیم که نماینده غایبان در کنفرانس شرکت کنند تا به صورت ویدئو کنفرانس از نظرات آنها استفاده شود.

رئیس کنفرانس ملی مهارت ایران خاطرنشان کرد: سوال اصلی ما در کنفرانس این است که آموزش های فنی و حرفه ای را چطور تامین مالی کنیم؟ زیرا این آموزش ها، آموزش های گرانی بوده و تامین مالی آن مشکل است. از همین ابتدا که در آغاز سال جدید شمسی هستیم این کنفرانس می تواند چشم انداز روشنی برای اقدامات اجرایی صحیح توسعه آموزش های فنی و حرفه ای داشته باشد.

وی درباره تعداد دانشجویان ادامه داد: حدود ۱۹۲ هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای و در ۱۸۳ شعبه تحصیل می کنند. این در حالی است که تقریبا هیچ دانشجویی نداریم که نیاز به کار داشته باشد و این دانشجویان در هر منطقه ای که هستند،شغل مورد نیاز آنها نیز در همانجا وجود دارد.

خسرویان گفت: در کنسرسیوم های اشتغال،با همراهی صنایع و بنگاه ها، نیازمندی آنها را تدوین کرده ایم.بر این اساس با هدف رفع مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه، طی برنامه ای پنج ساله، آمایش رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای کشور را به فراخور اکوسیستم دانشگاه و نیازی که در صنعت وجود دارد، اصلاح می کنیم؛در نتیجه دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه برای صنایع دانشگاه جایابی می شوند.

رئیس کنفرانس ملی مهارت ایران عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی است که هیچ برنامه ای برای تحصیلات تکمیلی حرفه ای ندارد و نیاز آن در کشور نیز احساس نمی شودزیرا تحصیلات تکمیلی ماموریت سایر دانشگاه های مادر است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا