کد خبر: 090402131286
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ فاز ۱۱ پارس جنوبی، طلسمی که بالاخره شکسته شد

گروه انرژی- فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۲ سال بلاتکلیفی بالاخره به نتیجه رسید، این طرح که حتی با وجود اجرای برجام و انعقاد قرارداد با شرکت های بزرگ نفتی جهانی، کاری برای توسعه آن پیش نرفته بود، اگر این بار هم نبود تکنولوژی و شرایط پیچیده توسعه و تحریم های بین المللی دستاویزی برای تعلل در اجرایش می‌شد، شاید هنوز هم توسعه‌اش مغفول مانده بود و در اولویت نبود. در واقع دولت کاری را که ظرف ۲۲ سال گذشته انجام نشده بود، ظرف ۲۰ ماه به سرانجام رساند.

نتیجه اولویت بندی‌ها و برنامه ریزی های عملیاتی این شد که فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی  بالاخره تابستان امسال به ایستگاه پایانی برسد و این گره چند ده ساله از بخت توسعه ای این فاز مرزی باز می شود.

در فاز اولیه برداشت از این میدان که با انتقال سکوی فاز ۱۲ انجام می شود، تولید گاز به ۱۵ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید و پیش بینی می شود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاه ها، تکمیل فاز ۱۱ که گامی مهم برای کشور در راستای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپلیتیکی است، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی افزایش چشمگیری پیدا کند. این طرح روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ متریک تن گوگرد در روز تولید خواهد کرد که این خروجی به تامین نیازهای مصرف داخلی ایران و کمک به ظهور کشور به عنوان یک صادرکننده مهم منطقه ای کمک خواهد کرد.

در فاز اولیه برداشت از این میدان که با نصب این سکو انجام شد، تولید گاز به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاه‌ها، تکمیل فاز ۱۱ که گامی مهم برای کشور در راستای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپلیتیکی است، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یابد.

با تکمیل این فاز و نصب سکوی دوم که البته در حال ساخت است، این طرح روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز، ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد در روز تولید خواهد کرد که این خروجی به تأمین نیازهای مصرف داخلی ایران و کمک به ظهور کشور به عنوان یک صادرکننده مهم منطقه‌ای کمک خواهد کرد.

مزایای اقتصادی تکمیل فاز ۱۱ نیز بسیار زیاد است. تخمین زده می‌شود این پروژه تا ۱۰ هزار شغل ایجاد کند و ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه داشته باشد. افزون بر این، این پروژه همچنین به احیای بخش نفت و گاز ایران که در طول سال‌ها به‌دلیل تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری کم با مشکل روبه‌رو شده است، کمک خواهد کرد.

سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت متخصصان شرکت ملی نفت ایران در موقعیت خود در خلیج فارس نصب شد و بدین ترتیب شمارش معکوس برای تولید از این فاز مهم و راهبردی آغاز شده است.

عملیات نصب سکوی فاز ۱۱ که توسط شناور اوشنیک به مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی رسیده بود با همت و برنامه‌ریزی متخصصان ایرانی در شرکت ملی نفت ایران و نفت و گاز پارس و با همکاری شرکت‌های پتروپارس و تاسیسات دریایی عصر سه‌شنبه، ششم تیرماه آغاز و دقایقی پیش در بامداد چهارشنبه با موفقیت به پایان رسید.

جابه‌جایی سکوی ۳۲۰۰ تنی فاز ۱۱ به عنوان سنگین‌ترین سکوی پارس جنوبی طی یک عملیات منحصر به فرد با ابتکار متخصصان ایرانی، منجر به آغاز تولید از این فاز مهم و استراتژیک پس از ۲۰ سال خواهد شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی در بخش عملیات شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های بی نظیر شرکت‌ها و متخصصان ایرانی بوده است و در بخش‌های مختلف عملیاتی از جمله برداشتن، انتقال و نصب سکو، حفاری، خطوط لوله و… رکوردها و ابتکارهای جالب توجهی ثبت شده است.

هدف نهایی از توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا