کد خبر: 300202127735
اقتصادانرژیروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ مورد عجیب بنزین در ایران! 

گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از سوآپ فراورده در شرایط خاص خبر داد و گفت: در شرایط کنونی عرضه و تقاضای بنزین را مدیریت کرده‌ایم.

جلیل سالاری در خصوص وضعیت ناترازی بنزین و احتمال واردات، گفت: با شرایطی که مدیریت کردیم فعلا توانستیم، عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم، در برخی فصول که مصرف افزایش پیدا می کند از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است، اظهار کرد: باید با سیاست‌های غیر قیمتی و با استفاده از فناوری‌های جدید جلوی قاچاق را گرفت.

با شروع سال جدید و افزایش ترددها دولت موضوع تکراری افزایش مصرف بنزین را پیش کشید. در همین زمینه اظهارات متفاوتی بیان شد و حتی به‌رغم تکذیب وزارت نفت، شایعاتی مبنی بر تصمیم دولت مبنی بر بالابردن قیمت بنزین به گوش رسید.

اظهارات مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه نیز به این شایعات رنگ و بوی واقعیت می‌داد و سناریوی گرانی بنزین در آبان ۱۳۹۸ را یادآور می‌شد. در میانه عید نوروز بود که رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران کشور، از رکوردزنی مصرف بنزین طی ۱۰۰ سال گذشته خبر داد.

انجمن صنفی سی ان جی برای حل مشکل افزایش مصرف بنزین به دولت پیشنهاد داد تا سه سال گاز مایع را به صورت رایگان به دست مصرف‌کنندگان برساند.اما پیشنهاد عرضه رایگان سی ان جی با ابهاماتی روبه‌روست.

چراکه بر اساس آخرین اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی کشور، جایگاه‌های سی ان جی با زیان انباشته مواجه هستند.

به این معنا که جایگاه‌ها متناسب با هزینه‌های روزافزون درآمد ندارند و حتی بسیاری از آن‌ها به گفته محسن جوهری در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.علاوه بر این با قطعی گاز جایگاه‌های سوخت سی ان جی در زمستان سال گذشته زیان جایگاه‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا