کد خبر: 190103155443
اقتصادراه و مسکنروزنامه

« عصراقتصاد » گزارش می دهد؛ پروانه تخصصی گام جدید برای ساماندهی مشاوران املاک

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: بیش از۴۰۰ دفتر مشاور املاک در استان تهران موفق به اخذ پروانه تخصصی مشاوران املاک شدند.

گروه اجتماعی- ابوالفضل نیکوکار ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی برای صاحبان پروانه کسب دفاتر مشاورین املاک و نمایشگاه داران اتومبیل در تهران، گفت: برای اولین بار در استان تهران دوره آموزشی تخصصی مشاوران املاک و نمایشگاه داران خودرو برگزار شد که از ۸۶۰ نفر متقاضی پروانه تخصصی در این دوره پس از برگزاری آزمون بیش از۴۰۰ نفر موفق به اخذ پروانه تخصصی شدند.

نیکوکار افزود: از سال ۱۳۹۶ تاکنون برگزاری دوره های آموزشی جهت دریافت پروانه تخصصی مشاورین املاک متوقف شده بود که به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران و همکاری اداه کل ثبت اسناد و املاک این دوره‌ها برگزار و افراد حاضر در این دوره موفق به کسب پروانه تخصصی شدند.

وی گفت: اجرای این دوره آموزشی برای متقاضیان کسب پروانه تخصصی در سال جاری نیز ادامه دارد.

دریافت و همچنین اخذ جواز کسب مشاورین املاک اولین گام برای شروع کار یک آژانس املاک یا دفتر مشاور املاک است. مانند دیگر امور صنفی، دریافت جواز کسب املاک هم روال خاص اداری و الزامات قانونی مخصوص به خود را داراست که سعی می کنیم در این مقاله به آن بپردازیم.

با داشتن جواز کسب و فعالیت قانونی این حیطه از بسیاری از مشکلات جلوگیری بعمل آورده و در صورت بروز چالش ها از حمایت قانونی مناسبی برخوردار خواهید بود. فارغ از اینکه فعالیت و اشتغال در هر حیطه ی شغلی بدون داشتن مجوزهای لازم ممنوعیت داشته و ممکن جرایم نقدی و قضایی را شامل شود.

داشتن پروانه کسب املاک اعتماد مشتری و ارباب رجوع را جلب می کند همچنین اخذ جواز کسب به شما در برخورداری از تسهیلات بانکی مانند وام هایی که می شود در راستای رونق شغلی از بانک گرفت و وامی که با اتکا به جواز کسب، بانک ها ارائه می کنند، یاری می رساند.

استعلام پروانه کسب مشاورین املاک امروزه یکی از کارهای متداول و تقریبا ضروری مراجعین و مشتریان دفاتر مشاور املاک شده است. قانون پیشنهاد می دهد برای جلوگیری از تخلفات مالی در پرداخت مبالغی که برای ودیعه، پیش پرداخت، چک رمزدار مستاجرین و … رد و بدل می شود طرفین معاملات ملکی یا قراردادهای استیجاری پس از عقد قرارداد حتما کد رهگیری دریافت کنند و مهم تر از آن به دفاتری مراجعه کنند که حتما دارای پروانه کسب مشاورین املاک بوده و فعالیت قانونی و مجاز در این صنف داشته باشند.

در غیر این صورت تبعات ضرر و زیان های مالی احتمالی بر عهده مراجعین بوده و پیگرد قانونی و قضایی با مشکلاتی مواجه می شود. به همین دلیل مشتریان و ارباب رجوع آژانس های املاک یا دفاتر مشاور املاک تمایل دارند تا از طریق سامانه ایران اصناف استعلام پروانه کسب مشاورین املاک بگیرند تا مطمئن شوند به دفاتر دارای مجوز مراجعه کرده اند.

در عین حال نیز، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با هدف کنترل بازار املاک و مستغلات در سطح تمامی استان‌های کشور، دبیرخانه کارگروه استان‌ها را تشکیل داد. این کارگروه طبق دستورالعمل اجرایی تدوین شده چهار موضوع ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک، شناسایی و برخورد با اخلال‌گران عرضه مسکن و زمین، شناسایی و برخورد با اخلالگران عرضه مسکن و زمین، تسریع در شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری وام ودیعه مسکن در استان‌ها را پیگیری و عملیاتی کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا