کد خبر: 200103155579
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامه

« عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ چرا برخی خودروهای محبوب تولید نمی شوند؟

هر خودرو روزی روی خط تولید قرار می‌گیرد و روزی هم به دلایل مختلفی تولید آن متوقف می‌شود. مهم‌ترین دلیلی که باعث توقف تولید یک خودرو می‌شود، قدیمی شدن پلتفرم و طراحی است، به طوری که امکان رعایت استانداردهای روز ایمنی و زیست محیطی وجود نداشته باشد و همچنین شکل و شمایلش نتواند خریداران را جذب کند.

گروه صنعت، معدن و تجارت-از قدیم گفته‌اند هر آمدنی رفتنی دارد پس هر خودرویی که یک روز روی خط تولید قرار گرفته، روزی هم باید به دلایل مختلفی تولید آن متوقف شود. مهم‌ترین دلیلی که باعث توقف تولید یک خودرو می‌شود، قدیمی شدن پلتفرم و طراحی است، به طوری که دیگر امکان رعایت استانداردهای روز ایمنی و زیست محیطی وجود نداشته باشد و همچنین شکل و شمایلش نتواند خریداران را جذب کند. دلیل دیگری که می‌تواند مدیران خودروسازی‌ها را مجاب به توقف تولید یک خودرو کند، سودآور نبودن آن است.

در این حالت خودرو باعث ضرر و زیان شرکت‌های تولیدکننده می شود و تراز مالی آن ها را منفی می کند. توقف تولید خودرو در کشورهای پیشرفته معمولا به سرعت اتفاق می‌افتد، به همین دلیل هر چند سال یک بار با نسل‌های جدیدی از محصولات این خودروسازان با ظاهر و مشخصات فنی و آپشن‌های جدید رو به رو می شویم در حالی که این اتفاق در خودروسازی های داخلی ما بر عکس است و شاهد تولید محصولاتی تا چهار دهه، آن هم با کمترین تغییرات بوده ایم البته در مواردی شاهد این بوده ایم که خودروسازهای داخلی هم مجبور به توقف تولید برخی محصولات شان شده اند. به تازگی مدیرعامل ایران خودرو خبر از توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ در روزهای آینده داده است.

مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد درباره توقف تولید خودروهای غیراستاندارد، گفت: پس از بررسی‌ها به این جمع بندی رسیدیم که تعدادی خودرو از جمله پژو ۴۰۵، سمند، تیبا یک و ۲ را از مدار تولید خارج کنیم که این امر محقق شد.

وی در پاسخ به این پرسش که امروز می‌توانیم بگوییم با وجود سازمان ملی استاندارد و این دقت و نظارت که شما از آن یاد می‌کنید، خودروهایی که تولید می‌شود استاندارد ایمنی روز دنیا را دارند، تصریح کرد: تولیدکننده باید مقررات فنی تولید را، مقررات فنی نهادهایی که به تولید نظارت دارند، استانداردهای حتی داخلی خودش که متأسفانه ما گرفتار عارضه‌ای هستیم که نگاه‌هایمان به استانداردهای داخلی هم پایبند نیستند یعنی اصلاً ندارند که به آن پایبند بشوند. یک کلافی است بالاخره پیچ در پیچ است و از طرفی هم یک زنجیره‌ی دیگری پشت شأن دارند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تولید نیسان وانت زامیاد که به نظر استانداردهایش با استانداردهای دنیا مطابقت ندارد، افزود: علاقه‌ی تولید کننده به تولید این خودرو خیلی زیاد است. تا شهریور ۱۴۰۳ فرصتی برای بهبود خودرو دادیم هر چند در این فاصله، اصلاح و بهبودهایی هم در آن شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: پلتفرم نیسان یک بن سازه‌ی ۵۶-۵۷ ساله است. ما می‌گوئیم که اگر اصرار دارید که باز تولید کنید حداقل بیایید تغییراتی متناسب به استانداردهای روز را در این محصول اجرایی کنید.وحی منزل نیست، به روز و روزآمد می‌شود و ارتقا پیدا می‌کند. بعضاً با بعضی از این مجموعه‌ها باید با زبان ۵۰ سال پیش صحبت کنیم بعد هم سخت است زبان ۵۰ سال پیش را تکرار کردن. تلاش می‌کنیم که آنچه که بشود که هم از طرفی حق مصرف کننده ادا بشود هم تولید متوقف نشود.

اسلام پناه در خصوص عدم تغییر رنگ این خودرو هم گفت: دوستان که اصرار به این دارند که این رنگ آپشن خودرو بوده و این رنگ شناخته شده است. ما به این دوستان گفتیم یک اصلاح بهبودی روی این خودرو بزنید، گفتند که رنگ آن را عوض کنیم؟ حالا به شوخی می‌گفتند، گفتم حالا این را هم انجام بدهید باز فرجی است، گفتند نه این اصلاً کل برندش به همین رنگش است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا