کد خبر: 200302129476
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ یارانه ماندنی است 

گروه اقتصاد- به گفته معاون وزیر کار، یارانه قطعاً قطع نمی‌شود و به قوت خودش باقی است، اما افزایش پیدا نمی‌کند.

در واقع اعتباری که جدید است به صورت مشروط روی یارانه ما سوار می‌شود، یعنی دهک‌های یک تا سه که الان ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه دارند یارانه شأن برقرار است و از این به بعد هم برقرار است دهک‌های ۴ تا ۹ هم که ۶ می‌شوند یارانه آن برقرار است، ۳۰۰ هزار تومان است که حذف نمی‌شود اما اعتباراتی کنار یارانه قرار می‌گیرد که جهت دهد همانطور که فرمودید در خصوص سبد غذایی و سلامت خانواده‌ها، سلامت خانواده‌ها به این مفهوم است که ما بتوانیم چیزی نزدیک به ۲۵۰۰ کالری را به صورت روزانه به هر فرد برسانیم که ۱۱ قلم کالای اساسی برای این موضوع در نظر گرفته شده و آن اعتبار به صورت مشروط در کنار یارانه‌ها قرار می‌گیرد.

اولویت ایجاد شود در خانواده‌ها برای استفاده از سبد غذایی، خانواده‌ها در مرحله اول مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند و در مراحل بعد قطعاً این سبد و اعتبار جدید تسری پیدا می‌کند، دهک‌های سه را می‌گیرد و انشاالله به سمت دهک‌های بالاتر حرکت می‌کند.

در این خصوص علیرضا عسگریان، گفت: از همان ابتدا قصد یارانه‌ها بر این بود که سبد غذایی مردم را پوشش دهد و به صورت طبیعی سلامت را وارد خانواده‌ها کند، سلامت غذایی یعنی رساندن کالری مناسب، ریز مغذی و پروتئین مناسب به خانواده‌ها.

وقتی سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی حذف شد قرار بر این بود که ما به التفاوت سبد پرداخت شود بالاخره تورم حوزه‌های مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد می‌تواند ۱۵۰ قلم باشد. حوزه خرید وسایل و سایر مایحتاجی مختلفی که در زندگی ما است.

معاون وزیر کار در ادامه بیان کرد: این طرح مهم‌ترین دقتش فقط روی سبد است این که چرا ۱۱ قلم باشد، ۱۱ قلم توسط مجموعه‌های علمی مخصوصاً انستیتو تغذیه ایران تائید شده یعنی یک مطالعه تطبیقی انجام شده در طول سال‌های مختلف و به روز شده که شما اگر قرار است یک اتفاق خوب روی سفره مردم بیفتد باید این ۱۱ قلم به صورت متوازن در سفره خانواده‌ها باشد تا سلامت بین نسلی حفظ شود، کالری مشخص است، ریز مغذی و پروتئین و ویتامین‌ها مشخص است و این یک حداقل بسیار قدرتمند است و می‌تواند ما را به سمت جلو حرکت دهد.

وی همچنین افزود: این ۱۱ قلم یک ۱۱ قلم علمی است که اختیارش با من نیست و مجموعه‌های علمی آن را تصمیم می‌گیرند و این ۱۱ قلم را تهیه و پیشنهاد می‌کنیم این که شروطی کنار هم قرار گرفته یکی از استراتژی‌های اصلی نظام است.

الان ۸۰ هزار تومان منوط به خرید این سبد است اگر فرض کنید بنده مددجو هستم یا سه دهک پایین هستم اگر ۴۰۰ هزار تومان یارانه بنده است برای این که من از این سبد استفاده کنم منوط به خرید ۳۲۰ هزار تومان است

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا